Στην επέκταση της ψηφιακής κάρτας εργασίας στις υπηρεσίες, στις μεταφορές, στην ενέργεια και στην ναυτιλία θα προχωρήσει το υπουργείο Εργασίας.
Ο συνολικός αριθμός των επιχειρήσεων που κάνουν χρήση της ψηφιακή κάρτας εργασίας ξεπερνάει τις 200.000. Σύμφωνα με τα στοιχεία του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, οι υπερωρίες στους κλάδους εφαρμογής της αυξήθηκαν αθροιστικά κατά 64,9% τον Ιανουάριο του 2025 σε σχέση με τον ίδιο μήνα το 2024. Οι ώρες πέρα από το δηλωμένο ωράριο για το συγκεκριμένο διάστημα είναι 434.863, ενώ αθροιστικά φτάνουν 815.000.
Ενδεικτικά, οι καταγεγραμμένες υπερωρίες αυξήθηκαν:
• Στα σούπερ μάρκετ κατά 20,1% (48.243 ώρες, έναντι 40.185)
• Στις εταιρείες security κατά 15,6% (76.635 ώρες, έναντι 66.301)
• Στη βιομηχανία κατά 81% (686.063 έναντι 379.043)
• Στο λιανεμπόριο 97,2% (129.420 ώρες, έναντι 65.627)
• Στις ΔΕΚΟ 17,4% (129.420 ώρες, έναντι 65.627)
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΕ ΓΣΕΕ, περισσότερες ώρες δουλειάς από αυτές που προβλέπονται στη Σύμβασή τους αναγκάζονται να προσφέρουν οι εργαζόμενοι στις κατασκευές (70%), στα καταλύματα, στην εστίαση και στη μεταποίηση (50%), στο χονδρικό και στο λιανικό εμπόριο (48%), στην ενημέρωση και επικοινωνία, καθώς και στην υγεία και στην κοινωνική μέριμνα (44%).
Παρά τα θετικά αποτελέσματα στην καταγραφή των υπερωριών, η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας δεν είναι εύκολη υπόθεση. Παρά την υποχρεωτική χρήση της Κάρτας σε διάφορους κλάδους της οικονομίας, οι παραβάσεις που σχετίζονται με τα ωράρια απασχόλησης συνεχίστηκαν να καταγράφονται και το 2024 στους ελέγχους που πραγματοποίησε η Επιθεώρηση Εργασίας.
Η δεύτερη θέση στο σύνολο των παραβάσεων για τις εργασιακές σχέσεις – κατά το 2024 – αφορά παραβάσεις που σχετίζονται με την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας κατά το προηγούμενο έτος πραγματοποιήθηκε ρεκόρ με 79.207 ελέγχους, οι οποίοι απέφεραν πρόστιμα συνολικού ύψους 49,6 εκατ. ευρώ, ενώ το 2023 είχαν πραγματοποιηθεί 73.579 έλεγχοι, δηλαδή καταγράφηκε αύξηση κοντά στο 8% στους ετήσιους ελέγχους.
Από τις 12.875 παραβάσεις που εντοπίστηκαν και οι οποίες σχετίζονταν με τις εργασιακές σχέσεις, οι 7.565 (ποσοστό 58,75% ) αφορούσαν υπερβάσεις ωραρίων. Από αυτές, οι 2.087 (ποσοστό 16,2%) ήταν παραβάσεις που καταγράφηκαν σε σχέση με την Ψηφιακή Κάρτα, για τις οποίες επιβλήθηκαν πρόστιμα 5.917.390 ευρώ.
Μάλιστα, η Επιθεώρηση Εργασίας εντόπισε άλλες 3.848 παραβάσεις στους πίνακες προσωπικού (πρόστιμα 9.051.980 ευρώ) οι οποίες υποκρύπτουν μη καταγραφή χρόνου υπερωρίας που πραγματοποιήθηκε από τους εργαζομένους. Καταγράφηκαν ακόμη 1.317 παραβάσεις για αδήλωτη εργασία και 313 για υπέρβαση χρόνου εργασίας.
Ενδεικτικές των προβλημάτων που διαπιστώνονται κατά την εφαρμογή της Κάρτας, είναι οι περιπτώσεις καταγγελιών που αφορούν στα εξής:
Εργαζόμενοι που δουλεύουν για λογαριασμό τρίτων εταιρειών (shop in a shop) σε καταστήματα καλλυντικών, εμπορικών κέντρων, spa, κέντρων αισθητικής, αρωματοπωλείων, κ.λπ., δεν χτυπάνε ψηφιακή κάρτα.
Εταιρείες σούπερ μάρκετ , logistics, πολυκαταστημάτων, δεν παρέχουν τη δυνατότητα εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας στο προσωπικό εργολάβων που απασχολούν.
Εργαζόμενοι που πιάνουν δουλειά στις 5 π.μ. έχουν λάβει οδηγίες να χτυπάνε την κάρτα τους στις 6 π.μ.
Επίσης δυσλειτουργίες καταγράφονται σε εταιρείες security, συνεργεία καθαρισμού, σε ωρομίσθιους εργαζόμενους, σε υπαλλήλους ηλεκτρονικών παραγγελιών, σε οδηγούς κλπ.
Παράλληλα σε νέες παρεμβάσεις για τη μείωση της γραφειοκρατίας και του διοικητικού βάρους των επιχειρήσεων αναμένεται να προχωρήσει η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας με την κατάθεση εργασιακού νομοσχεδίου το προσεχές διάστημα. Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Εργασιακών Σχέσεων Νίκο Μηλαπίδη, προωθούνται αλλαγές που αφορούν:
• Τη μεταβολή εργασιακών σχέσεων (προσλήψεις -απολύσεις) με fast track διαδικασίες. Οι προσλήψεις με διαδικασίες fast track θα γίνονται μέσω ειδικής εφαρμογής (app) στο κινητό τηλέφωνο, όπου ο εργαζόμενος θα κάνει αποδοχή της πρόσληψης και αυτομάτως θα ενημερώνεται το σύστημα Εργάνη και η ΔΥΠΑ.
• Την ανάρτηση μόνο των βασικών όρων της νέας σύμβασης.
• Την απλούστευση πίνακα προσωπικού.
• Την κατάργηση του βιβλίου αδειών
• Την ευέλικτη προσέλευση- αποχώρηση εργαζομένων για διάστημα 10 λεπτών πριν ή μετά την λήξη του ωραρίου.
• Την κατάργηση του εντύπου Ε4 για εκτός έδρας εργασίας
• Τη μεταβολή του ωραρίου απασχόλησης των εργαζομένων σε εβδομαδιαία βάση.
Πηγή: https://www.dnews.gr