Το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Πτολεμαΐδας που έπαιξε σημαντικό ρόλο στον Ελληνο-ιταλικό πόλεμο – Από τη στήλη του κ. Γιώργου Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ

Να υπενθυμίσουμε στους φίλους μας παλιούς, αλλά, κυρίως να μάθουν και οι νέοι πως στην Πτολεμαΐδα υπήρχε στρατιωτικό αεροδρόμιο που έπαιξε σημαντικό ρόλο στον Ελληνο-Ιταλικό πόλεμο του 1940-1941.

Η τοποθεσία του Αεροδρομίου ήταν αυτή, όπου σήμερα, ο κυκλοφοριακός κόμβος, Πτολεμαΐδα-Αμύνταιο-Κοζάνη, δυτικά της παλιάς Εθνικής οδού με επέκταση προς Προάστιο-Ασβεστόπετρα και το κανάλι της Αρδασσας-Σουλού.

Πρέπει να σημειώσουμε πως ο αναφερόμενος χώρος την εποχή εκείνη ήταν υγρότοπος, με συνέπεια πολλές φορές τα αεροπλάνα, κυρίως τις βροχερές μέρες και το χειμώνα να μη μπορούν να απογειωθούν για εκπλήρωση της αποστολής τους.

Τα 6-7 αεροπλάνα που υπήρχαν ήταν διπλανα (με δύο φτερά) και η όλη επιφάνεια του σκάφους ήταν κατασκευασμένη από κόντρα πλακέ ή και μουσαμά, πολύ ελαφριά, με συνέπεια να παραμένουν στο έδαφος, υπό προστασία, όταν φυσούσε ισχυρός αέρας. Ήταν αεροπλάνα καταδιωκτικά (αερομαχίας-πολυβολισμών και οποιοδήποτε άλλο μικροαντικείμενο που η πτώση του στο έδαφος θα προκαλούσε έκρηξη), διέθεταν 4 πολυβόλα των 0.303 ιντσών Β5Λ, η δε προέλευσή τους ήταν από τη Μ. Βρετανία.

Πόση, όμως, περηφάνια και ενθουσιασμό νοιώθαμε, μικροί και μεγάλοι. όταν απογειώνονταν και έκαναν το γύρο της πόλης δοκιμάζοντας τα πολυβόλα τους και τρέχαμε, πιτσιρικάδες. κάτω από το σημείο για να μαζέψουμε τους άδειους κάλυκες που. θα τους χρησιμοποιούσαμε για τα παιχνίδια μας, αλλά και με πόση αγωνία περιμέναμε την επιστροφή τους από το μέτωπο των επιχειρήσεων και χειροκροτούσαμε όταν τα βλέπαμε να επιστρέφουν όλα στη βάση τους, λες και μας… άκουαν.

Ο υπογράφων είχε τη χαρά να είχε εκπαιδευτή του στη Σχολή Αεροπορίας, τον Αντισμήναρχο Σκλήρη, έναν πιλότο που το 1940-1941 ανήκε στα πληρώματα των αεροσκαφών της Πτολεμαίος (Ανθυποσμηναγός) και έμενε σε συγγενικό μας σπίτι. Έναν βετεράνο χειριστή που έλαβε μέρος σε πολλές επικίνδυνες αποστολές, τόσο στο Αλβανικό μέτωπο, όσο και στη μέση Ανατολή και τον εμφύλιο (μοντέρνα ονομασία), που, όμως είχε την κακή τύχη να βρει τραγικό θάνατο σε μια επίδειξη περιδίνησης, δοκιμαστικού χαρακτήρα, πάνω από το αεροδρόμιο Τατοϊου, όπως πληροφορηθήκαμε. Στη φώτο μας, από αριστερά, ο σμηνίτης με τη χλαίνη, ήταν οδηγός φορτηγού αυτοκινήτου της Μοίρας και οι υπόλοιποι τεχνικό προσωπικό ελέγχου και επισκευών των όποιων προβλημάτων.

Εκλογές Κεντρικής Επιτροπής ΣΥΡΙΖΑ / Τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας – Αυτά είναι τα νέα μέλη (λίστα)

Ψήφισαν συνολικά 20.145 μέλη (14.166 με φυσική παρουσία και 5.979 με την ηλεκτρονική διαδικασία) – Η λίστα με τα αποτελέσματα Ανακοινώθηκαν από την Κεντρική Εφορευτική Επιτροπή τα

Read More »

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το Συνέδριο Οίνου στο Αμύνταιο – Η Δυτική Μακεδονία στο επίκεντρο του ευρωπαϊκού οινικού χάρτη

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του Ευρωπαϊκού Συνεδρίου Οίνου, «Τα Οινοπέδια των Λιμνών: Οίνος – Τόπος – Άνθρωποι», το οποίο πραγματοποιήθηκε 27-29 Ιουνίου, στο Αμύνταιο Φλώρινας και

Read More »

Πανεπιστήμια Αριστείας – 74 νέα κοινά Μεταπτυχιακά Προγράμματα μεταξύ ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων ενεκρίθησαν

Τα οριστικά αποτελέσματα της αξιολόγησης που έγινε από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), επί των προτάσεων που υποβλήθηκαν για κοινά μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών (Joint

Read More »

Ιερά Αγρυπνία εορτής Αγίου Νεομάρτυρος Γερασίμου του Μεγαλοχωρίτου στο Αμύνταιο

Με ιδιαίτερη πνευματική λαμπρότητα αναμένεται να τελεστεί αύριο, Τετάρτη 2 Ιουλίου 2025, στον Ιερό Ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στον ομώνυμο συνοικισμό Αμυνταίου, Ιερά Αγρυπνία στη

Read More »
X