Σούπερ μάρκετ: Πώς διαμορφώθηκαν οι τιμές στα ράφια – Σε ποια προϊόντα αυξήθηκαν και σε ποια μειώθηκαν [Πίνακες]

Μειώσεις τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ τον Ιούλιο κατέγραψε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποτυπώνοντας τη μηνιαία εξέλιξη σε βασικά είδη κατανάλωσης.

Από την έρευνα προέκυψε ότι η καθαρή μείωση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σουπερμάρκετ τον Ιούλιο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι -1,56% (έναντι -1,92% τον Ιούνιο. -1,25% τον Μάιο, +1,10% τον Απρίλιο, +0,28% τον Μάρτιο, +2,70% τον Φεβρουάριο και +3,00% τον Ιανουάριο 2024).

Ακρίβεια: Νέα συνάντηση Θεοδωρικάκου με την Ένωση Σούπερ Μάρκετ – Στο επίκεντρο οι τιμές

Η μεταβολή του Ιουνίου οφείλεται κυρίως στη συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση των τιμών και εν μέρει στην επίδραση της εποχικότητας λόγω καλοκαιριού.

Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:
• Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: -7,34%
• Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -6,77%
• Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -6,32%
• Τροφές και είδη για κατοικίδια: -5,19%
• Βρεφικές και παιδικές τροφές: -3,72%

Τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά έχουν ευνοηθεί από τις συγκριτικά καλύτερες καιρικές συνθήκες σε σχέση με το 2023. Στα υπόλοιπα είδη, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.

Σούπερ μάρκετ: Πώς διαμορφώθηκαν οι τιμές στα ράφια – Σε ποια προϊόντα αυξήθηκαν και σε ποια μειώθηκαν [Πίνακες]Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
• Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +5,90%
• Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζομενα είδη: +5,11%
• Τρόφιμα παντοπωλείου: +3,65%
• Οινοπνευματώδη ποτά: +3,21%
• Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +3,01%

Τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από την εποχική ζήτηση λόγω καλοκαιριού (π.χ. ψάρια, αναψυκτικά, αλκοολούχα) και τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών, τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο και από άλλα κόστη παραγωγής.

Από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται οι 13 κατέγραψαν μείωση και οι 10 αύξηση.

Σούπερ μάρκετ: Πώς διαμορφώθηκαν οι τιμές στα ράφια – Σε ποια προϊόντα αυξήθηκαν και σε ποια μειώθηκαν [Πίνακες]Ποιες παράμετροι καθόρισαν την εξέλιξη των τιμών
Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σουπερμάρκετ:

• Καλύτερες συγκριτικά με το 2023 καιρικές συνθήκες το 2024 και εποχικότητα. Οι περσινές βροχές είχαν αυξήσει σημαντικά το κόστος στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Οι καλύτερες φετινές καιρικές συνθήκες έχουν μειώσει τις τιμές στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά άνω του 10%. Παράλληλα η εποχικότητα στα προϊόντα της κατηγορίας επηρεάζει περισσότερο την πορεία του συνολικού δείκτη.
• Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
• Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. Απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024).
• Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
• Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι αντίστροφη.
• Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
• Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.

πηγή

Δήμος Κοζάνης: Σε εξέλιξη το έργο ανάπλασης του εξωτερικού χώρου του Κλειστού Γυμναστηρίου Λευκόβρυσης (Βίντεο+Φωτογραφίες)

Στο έργο της ανάπλασης του εξωτερικού χώρου του Κλειστού Γυμναστηρίου Λευκόβρυσης που υλοποιεί ο Δήμος Κοζάνης, βρέθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής 22 Νοεμβρίου 2024 ο

Read More »

Ενημέρωση από την Αστυνομία Κοζάνης για την ενδοοικογενειακή βία στην Πλατεία Κοζάνης τη Δευτέρα 25/11

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των γυναικών που είναι 25 Νοεμβρίου, η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Δυτικής Μακεδονίας, στοχεύει

Read More »

Αιμοδοτικός Σύλλογος Σιάτιστας: Αυτόματος Απνινιδωτής τοποθετήθηκε στο Τραμπάντζειο Γυμνάσιο Σιάτιτας

Ο Σύλλογος Εθελοντών Αιμοδοτών Σιάτιστας «ο Άγιος Παντελεήμων» τοποθέτησε αυτόματο απινιδωτή Smarty Saver εντός του Τραμπάντζειου Γυμνασίου Σιάτιστας, στην είσοδο, και θα είναι διαθέσιμος τις

Read More »

Επισκέψεις σε επιχειρήσεις της Κοζάνης από τον συνδυασμό «Ανάπτυξης Επιμελητήριο» με επικεφαλής τον Γιάννη Μητλιάγκα  

Σε συνέχεια των επαφών και συναντήσεων με επιχειρηματίες της Π.Ε. Κοζάνης, το απόγευμα της Παρασκευής 22/11/2024 πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις σε καταστήματα και επιχειρήσεις στην πόλη της

Read More »

Συνάντηση «ΕΛΠΙΔΑΣ» με ΤΕΕ: «Θέλουν την Περιφέρεια μας μόνο για ενεργειακή εκμετάλλευση και αυτό οι θεσμικοί φορείς της Περιφέρειας πρέπει από κοινού να το αποτρέψουμε.»

  Ο Συνδυασμός «ΕΛΠΙΔΑ» με επικεφαλής την κ. Γεωργία Ζεμπιλιάδου εξέδωσε σχετικό δελτίο τύπου για τη συνάντηση του Συνδυασμού με τον Πρόεδρο και τη Διοικούσα

Read More »

“Τεχνητή Νοημοσύνη για όλους – Εργαλεία και Πρακτικές Εφαρμογές” – Ανοιχτή ομιλία στην Κοζάνη την Τετάρτη 27/11

  Το Co-working Space της Κοζάνης σας προσκαλεί στην πρώτη ανοιχτή συνάντηση μάθησης που διοργανώνει, με την παρακάτω πρόσκληση: «Σας προσκαλούμε στην πρώτη ανοιχτή συνάντηση

Read More »
X