Τι είναι οι Μωμόγεροι που αναβιώνουν κάθε χρόνο τέτοιες μέρες

O θεός Μώμος κατά την Αρχαιότητα αποτελούσε την προσωποποίηση της σάτιρας και του σαρκασμού και συνδεόταν με τις γιορτές που ήταν αφιερωμένες στον Διόνυσο.
Από εκεί προέρχεται και η αρχική ετυμολογία της λέξης «Μωμόγεροι» – ή «Μωμόεροι» και «Μωμογέρια» – που αποτελούσαν τους ακολούθους του Μώμου και τον συνόδευαν χορεύοντας, τραγουδώντας και σατιρίζοντας πρόσωπα και καταστάσεις.

Η συγκεκριμένη εκδήλωση παραπέμπει σε ένα από τα παλαιότερα ποντιακά έθιμα που λάμβαναν χώρα κατά τη διάρκεια της περιόδου των Χριστουγέννων από τις 15 Δεκεμβρίου έως και τα μέσα Ιανουαρίου, ενώ δεν έλειπαν οι φορές που διαρκούσε ακόμη και μέχρι την Καθαρά Δευτέρα (πρώτη ημέρα της Μεγάλης Σαρακοστής).

Το έθιμο των «Μωμόγερων» εξακολουθεί να αναβιώνει και στις μέρες μας, σε διάφορα μέρη της Ελλάδας όπου διαμένουν Πόντιοι.

 

Λαϊκοί αυτοσχέδιοι θίασοι δίνουν παραστάσεις σε αυλές σπιτιών, σε διασταυρώσεις δρόμων και σε πλατείες χωριών και πόλεων. Παλαιότερα συνηθιζόταν τα άτομα που αποτελούσαν τους θιάσους να είναι κατά κανόνα νέοι άνθρωποι που προέρχονταν από το ίδιο χωριό. Κάθε θίασος συνοδευόταν παντού και πάντοτε από οργανοπαίκτες, κάτι που ισχύει και σήμερα καθώς η μουσική υπόκρουση θεωρείται απαραίτητο στοιχείο για κάθε παράσταση.

Οι ενδυμασίες των μεταμφιεσμένων, που περιλαμβάνουν μάσκες από δέρματα ζώων, δορές τράγου, αλεποουρές και ουρές λαγών, δείχνουν επίσης την αρχαϊκή καταγωγή του συγκεκριμένου εθίμου. Επικρατεί η αντίληψη ότι αυτός που φοράει τη μάσκα εξομοιώνεται με τον θεό στον οποίο ανήκει το εκάστοτε ιερό ζώο.

Επίσης, χαρακτηριστική είναι η παρουσία ξηρών καρπών, βοτάνων και διαφόρων οπωρικών τα οποία έχουν κρεμασμένα γύρω από το λαιμό τους σε αρμαθιές μερικά πρόσωπα του θιάσου, υποδηλώνοντας τη μαγική και γονιμική αφετηρία που συνδεόταν με αυτά στο παρελθόν.

Το περιεχόμενο των παραστάσεων είναι κατά κανόνα κωμικό (που σε μερικές περιπτώσεις παίρνει και κοινωνικές διαστάσεις), υπάρχουν όμως και παραλλαγές με σοβαρό περιεχόμενο.

Κεντρικό πρόσωπο σε κάθε παράσταση είναι η νύφη, που ενσαρκώνει τη βλάστηση και τη γονιμότητα της γης. Η σύγκρουση ενός νέου άνδρα και ενός γέρου για την κατάκτησή της, με την τελική νίκη του νεότερου, συμβολίζει την αντικατάσταση του παλιού χρόνου από τον νέο. Στο τέλος ακολουθούν πάντοτε χορός, τραγούδι και τρικούβερτο γλέντι.

Σήμερα ο σκοπός των παραστάσεων κατέληξε να είναι κυρίως ψυχαγωγικός, στο παρελθόν όμως επιμέρους σκοπός ήταν η συγκέντρωση φιλοδωρημάτων με τις εισπράξεις να μοιράζονται σε φτωχές οικογένειες ή (ανάλογα με τις ανάγκες) να πηγαίνουν στο ταμείο της κοινότητας, της σχολικής εφορείας ή της εκκλησιαστικής επιτροπής.

Πηγή: e-evros.gr

Φώτο Αρχείου

Λίμνη Πολυφύτου: Αντιμετώπιση της μείωσης του πληθυσμού καραβίδας με ειδικό εξοπλισμό- Βελτίωση της ποιότητας των νερών

Στην εγκατάσταση ειδικού εξοπλισμού για την για την αντιμετώπιση του φαινομένου της εξάπλωσης μακροφυκών, στη Λίμνη Πολυφύτου, προχωρά η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας στο πλαίσιο της

Read More »

Έρχεται πρόγραμμα 6,8 εκατ. ευρώ για την ψηφιακή ενδυνάμωση ατόμων άνω των 65 ετών και ΑμεΑ

Πιλοτικό πρόγραμμα για την ψηφιακή ενδυνάμωση 3.600 ατόμων ηλικίας άνω των 65 και 2.800 ατόμων με αναπηρία, συνολικής δημόσιας δαπάνης 6,8 εκατ. ευρώ εντάσσεται στο Εθνικό Σχέδιο

Read More »

Στον αέρα η πρόσκληση για ΣΗΘΥΑ πράσινου υδρογόνου στην Πτολεμαΐδα- Θα καλύπτει Μποδοσάκειο, ΕΚΕΤΑ και Κέντρο Διημέρευσης ΑμεΑ

Το δρόμο για τη δημιουργία μονάδας Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης(ΣΗΘΥΑ) με τη χρήση πράσινου υδρογόνου στην Πτολεμαΐδα, ανοίγει η υπογραφή της πρόσκλησης στο

Read More »

Ποντοκώμη: Να γίνουν πράξη οι υποχρεώσεις ΔΕΗ και πολιτείας στο νέο οικισμό- Αντιδράσεις του Προέδρου της Τ.Κ. για την «ισοπέδωση»

Να γίνουν πράξη όλες οι δεσμεύσεις της ΔΕΗ και της πολιτείας στον νέο οικισμό και να μετά να προχωρήσουν οι όποιες παρεμβάσεις στην Ποντοκώμη, ζητά

Read More »
X