Διόδια: Αύξηση κατά 7,6% από το 2024 – Πόσο θα κοστίζουν οι διαδρομές

Αύξηση 7,6-7,7% θα δοθεί από το νέο έτος στα διόδια όλης της χώρας. Επειτα από μακρά περίοδο διαπραγματεύσεων ανάμεσα στους παραχωρησιούχους και στο υπουργείο Υποδομών συμφωνήθηκε η προσαύξηση του 2023 (12%), που δεν εισπράχθηκε ποτέ, να μοιραστεί σε τρεις δόσεις έως το 2026 και οι παραχωρησιούχοι να απορροφήσουν ένα μέρος αυτής. Οι παραχωρησιούχοι, πάντως, έχουν υποβάλει αιτήματα αποζημιώσεων για τα διαφυγόντα κέρδη του 2023 και όλα δείχνουν ότι δύσκολα το υπουργείο θα αποφύγει να τα καταβάλει. Με αυτόν τον τρόπο το Δημόσιο θα αναλάβει το κόστος της πολιτικής απόφασής του να μην επιβληθούν πέρυσι αυξήσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», πριν από λίγες ημέρες οι δύο πλευρές οδηγήθηκαν σε συμφωνία και έτσι οι παραχωρησιούχοι πρόκειται μέσα στις επόμενες ημέρες να ενημερώσουν και τυπικά το υπουργείο Υποδομών (όπως οφείλουν από τις συμβάσεις παραχώρησης) για το ύψος της αύξησης που θα επιβληθεί από την 1η Ιανουαρίου 2024.

Οι ετήσιες αυξήσεις υπολογίζονται με βάση την αύξηση στον δείκτη τιμών καταναλωτή κάθε Σεπτέμβριο. Ο δείκτης αυξήθηκε το 2023 κατά 1,65% σε σχέση με το 2022. Σε αυτή την αύξηση θα προστεθεί το ήμισυ της αύξησης από το 2021 στο 2022 –που ήταν 12%–, δηλαδή 6%. Επομένως, η συνολική αύξηση που θα ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου θα είναι 7,63% (απομένει να φανεί εάν το ποσό θα στρογγυλοποιηθεί).

Να βάλουμε διόδια στον Δακτύλιο;
Αν τελικώς επιβληθεί αύξηση 7,63%, αυτό σημαίνει ότι η διαδρομή ενός Ι.Χ. από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη θα κοστίζει 33,75 ευρώ (έναντι 31,35 ευρώ), η διαδρομή Αθήνα – Ιωάννινα (μέσω γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου) διαμορφώνεται στα 41,15 ευρώ (έναντι 38,25 ευρώ), η διαδρομή Αθήνα – Πάτρα στα 12,70 ευρώ (έναντι 11,80 ευρώ) και η διαδρομή Αθήνα – Καλαμάτα στα 15 ευρώ (έναντι 13,95 ευρώ σήμερα). Οι τιμές αυτές είναι ενδεικτικές, καθώς το ύψος του διοδίου σε κάθε σταθμό στρογγυλοποιείται (συνήθως προς τα κάτω). Σε κάθε περίπτωση, οι νέες τιμές ανά κατηγορία οχήματος θα ανακοινωθούν στα μέσα Δεκεμβρίου από τους παραχωρησιούχους (Ολυμπία Οδό, Νέα Οδό, Κεντρική Οδό, Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, Μορέα, Γέφυρα Α.Ε.).

Τα διαφυγόντα έσοδα των παραχωρησιούχων για το 2023 λόγω μη αυξήσεων των διοδίων πέρυσι θα καλυφθούν από το Δημόσιο.

Οσο για το υπόλοιπο 6%, οι παραχωρησιούχοι συμφώνησαν να «απορροφήσουν» ένα μικρό μέρος (το 2%) και το υπόλοιπο να επιβαρύνει τα διόδια του 2025 και του 2026 (θα προστίθεται 2% κάθε έτος στην αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή).

Κόντρα υπουργείου Υποδομών – εταιρειών για τα διόδια
Οσον αφορά τα διαφυγόντα έσοδα των παραχωρησιούχων για το 2023 (καθώς δεν επιβλήθηκε αύξηση όλη τη χρονιά), αυτά, όπως όλα δείχνουν, θα καλυφθούν από το υπουργείο Υποδομών που έλαβε και τη σχετική πολιτική απόφαση για μη επιβολή αυξήσεων. Υπενθυμίζεται ότι οι παραχωρησιούχοι έχουν ήδη υποβάλει αιτήματα αποζημίωσης για τα διαφυγόντα έσοδά τους το πρώτο εξάμηνο του 2023 (επί πραγματικών διελεύσεων, αφού αυτές καταμετρώνται) και στις αρχές του νέου έτους θα ακολουθήσει και ο υπολογισμός του δεύτερου εξαμήνου του 2023. Το Δημόσιο δεν έχει και πολλά περιθώρια αντίδρασης, καθώς το δικαίωμα τιμαριθμικής αύξησης προβλέπεται στις συμβάσεις που έχει συνυπογράψει, ενώ η μη επιβολή της αύξησης έγινε με εντολή του υπουργείου Υποδομών. Μέχρι στιγμής το Δημόσιο «ποιείται την νήσσαν», προσπαθώντας να κρατήσει το ζήτημα μακριά από τη δημοσιότητα. Η «Κ» ζήτησε από το υπουργείο Υποδομών στοιχεία για το ακριβές ύψος των αιτημάτων αποζημίωσης ανά παραχωρησιούχο, αλλά εισέπραξε αρνητική απάντηση.

Υπενθυμίζεται ότι η σύγκρουση ανάμεσα στις δύο πλευρές ξεκίνησε στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς, όταν ο τότε υπουργός Κώστας Καραμανλής ανακοίνωσε ότι ζήτησε από τους παραχωρησιούχους να μην προχωρήσουν καθόλου σε αυξήσεις στα διόδια. Οι παραχωρησιούχοι επανήλθαν στα μέσα της φετινής χρονιάς, αμέσως μετά τις εκλογές, στον νέο υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα, ωστόσο οι συζητήσεις δεν είχαν καλή κατάληξη, με τον υπουργό να χαρακτηρίζει τις κοινοπραξίες «αναξιόπιστες».

Το φθινόπωρο οι συζητήσεις ξεκίνησαν και πάλι επί διαφόρων σεναρίων διαμοιρασμού του κόστους ανάμεσα στο Δημόσιο και τους ιδιώτες, όπως συνέβη σε άλλες χώρες όπου υπήρξε μεγάλη άνοδος στον δείκτη τιμών καταναλωτή. Τελικώς η συμφωνία επετεύχθη πριν από μερικές ημέρες.

Πηγή: https://www.kathimerini.gr

Οι πιο δημοφιλείς προορισμοί στην Ελλάδα για τα Χριστούγεννα 2024 – Πληρότητα ακόμη και 95%

Οι γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς είναι πάντα μια τονωτική περίοδος για τον τουριστικό κλάδο, κυρίως για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε γενικότερα χειμερινούς προορισμούς. Έτσι,

Read More »

Η Κοζάνη μαγεύτηκε από τη μουσικοθεατρική παράσταση “Καρυοθραύστης” (Φώτο + Βίντεο)

Συνεχίζονται οι παραστάσεις τις μουσικοθεατρικής παράστασης “Καρυοθραύστης” στην Αίθουσα Τέχνης Κοζάνης. Το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης θα παρουσιάσει αυτή τη μαγική παράσταση και στις 27-28-29 Δεκεμβρίου. Βίντεο

Read More »

Πώς δρουν τα κυκλώματα επαιτείας: Έχουν μοιράσει γεωγραφικά την Ελλάδα, βάζουν και σκυλάκια στην «υπηρεσία»

Με σκυλάκια στην αγκαλιά ή ντυμένοι με ελάχιστα ρούχα και γυμνά πόδια, τρέμοντας από το κρύο, επαιτούν σε κεντρικούς δρόμους μεγάλων πόλεων της Ελλάδας θύματα

Read More »

Χριστουγεννιάτικα δέματα “αγάπης” διένειμε το Π.Τ. ΕΕΣ Πτολεμαΐδας , σε 100 ευάλωτες οικογένειες της περιοχής

 Στα πλαίσια των δραστηριοτήτων του και ενόψει των εορτών των Χριστουγέννων , το Περιφερειακό Τμήμα του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού Πτολεμαΐδας διένειμε το διήμερο 20 και

Read More »

Σε διαθεσιμότητα ο αστυνομικός που συνελήφθη για ενδοοικογενειακή βία, «καθαρός» ο φάκελός του

Μια νέα υπόθεση ενδοοικογενειακής βίας με πρωταγωνιστή αστυνομικό που υπηρετούσε στη Βουλή, απασχολεί τις τελευταίες ώρες την επικαιρότητα. Σύμφωνα με πηγές της Βουλής για τη συγκεκριμένη

Read More »
X