Έφυγε ξαφνικά από κοντά μας, ο Ποντιακής καταγωγής ΔΙΟΡΑΤΙΚΟΣ, όσο και ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΟΣ Πολιτικός αναλυτής, ΕΝΑΣ  ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΑΝΔΡΑΣ, ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΕΜΠΝΕΥΣΤΗΣ ΚΑΙ ΟΡΑΜΑΤΙΚΟΣ ΗΓΕΤΗΣ, Ο ΠΑΤΡΙΩΤΗΣ, Ο ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, ΤΗΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, ΤΗΝ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΣΥΝΑΘΡΩΠΟ, Ο ΟΥΜΑΝΙΣΤΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ, που παρέμεινε πιστός στις ιδέες και τις αξίες που πίστευε στη ζωή του και  μέχρι το τέλος του, γι’ αυτό και πολλές φορές βρέθηκε διωκόμενος, από τα κέντρα εξουσίας γι’ αυτές.

Ο Μιχάλης Χαραλαμπίδης, ήταν ποντιακής καταγωγής και είχε γεννηθεί στην Αλεξανδρούπολη το 1951. Σπούδασε Πολιτικές και Οικονομικές Επιστήμες, με μεταπτυχιακό στην Κοινωνιολογία. Υπήρξε μέλος του Π.Α.Κ. επί χούντας και είχε διαφύγει στην Ιταλία.

Μετά την πτώση της δικτατορίας συμμετείχε στην ομάδα που συνέγραψε την ιδρυτική διακήρυξη του ΠΑΣΟΚ στο Μόναχο τον Αύγουστο του 1974, την  πασίγνωστη αργότερα διακήρυξη της 3ης Σεπτέμβρη, ενώ διετέλεσε μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του κόμματος από το 1977 και στη συνέχεια μέλος του Εκτελεστικού του Γραφείου.

Ο Μιχάλης Χαραλαμπίδης υπήρξε η ψυχή της πατριωτικής πτέρυγας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και ασκούσε μεγάλη επιρροή στο εσωτερικό του κόμματος, αλλά ακόμα και στον ίδιο τον τότε πρόεδρό του, Ανδρέα Παπανδρέου.

Είχε αναπτύξει προσωπική σχέση με τον αρχηγό του Κουρδικού απελευθερωτικού κινήματος, P.K.K. που τα τελευταία είκοσι έξι χρόνια βρίσκεται έγκλειστος στις Τουρκικές φυλακές, Αμπτουλάχ Οτσαλάν και υποστήριξε τον αγώνα του Κουρδικού λαού, στον οποίο και πρωτοστατούσε.

Το 1996, στο 6ο συνέδριο του ΠΑ.ΣΟ.Κ., ενώπιον 5.000 συνέδρων,  προέβλεψε ουσιαστικά την μνημονιακή κρίση που ακολούθησε στη χώρα μας, εξαιτίας του μοντέλου ανάπτυξης της Ελλάδας Αθηνοκεντρικά και  του παρασιτικού μοντέλου οικονομικής ανάπτυξης που για χρόνια ακολουθούσε η χώρα.

Μίλησε τότε  για την ισχυρή πιθανότητα  μιας οικονομικής κατάρρευσης στο τέλος ενός  ιστορικού κύκλου, που τον  τοποθετούσε  ανάμεσα στο 2004 και το 2010 και την μετατροπή της Ελλάδας,  από ανεξάρτητη εθνικά χώρα, σε μια εξαρτημένη οικονομικά χώρα, τύπου Γερμανο-Land.

Αποχώρησε από το ΠΑ.ΣΟ.Κ. το 1999 και ίδρυσε τη «Δημοκρατική Περιφερειακή Ένωση» που συμμετείχε στις εθνικές εκλογές του 2000 και στις ευρωεκλογές του 2004.

Ήταν μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Διεθνούς Ένωσης για τα Δικαιώματα και την Απελευθέρωση των Λαών και μέλος της διεθνούς μη κυβερνητικής οργάνωσης για τα ανθρώπινα δικαιώματα καθώς και ερευνητής στο Ίδρυμα Μεσογειακών Μελετών.

Ο Μιχάλης Χαρλαμπίδης είναι συγγραφέας δεκάδων βιβλίων, κατεξοχήν για τον Πόντο και το ποντιακό ζήτημα, την τουρκική απειλή και την ανάγκη μιας περιφερειακής ανασυγκρότησης και ανάπτυξης της χώρας μας.

 

«Ο Μιχάλης υπήρξε σ’ όλη του τη ζωή ένας εμπνευσμένος πολιτικός στοχαστής, που με το εύρος της σκέψης του επηρέασε και προκαθόρισε τα όρια της εθνικής, πατριωτικής και παραγωγικής σκέψης της μεταπολιτευτικής Ελλάδας.

Μέσα από τις τάξεις παγκόσμιων φιλειρηνικών κινημάτων και τη συνεργασία του με διεθνείς οργανισμούς και πανεπιστημιακές έδρες συνέβαλε καθοριστικά στην εμπέδωση και υπεράσπιση των ιστορικών δικαιωμάτων των λαών.

Ιδρυτής του Κέντρου Ποντιακών Μελετών πρόβαλε τα ιστορικά δίκαια του Ποντιακού Ελληνισμού στα παγκόσμια πολιτικά και πνευματικά κέντρα για την ποντιακή Γενοκτονία, ως φυσική και πολιτισμική εξόντωση.

Αγωνίστηκε ακατάλυτα και ακατάληπτα για να επαναφέρει έναν λαό στη μνήμη και στο προσκήνιο.

Εκτιμήθηκε από έναν λαό, που του αναγέννησε το δικαίωμα στη μνήμη στην ύπαρξη και τη συνέχεια. Η πολιτισμική και αισθητική υπεράσπιση της ποντιακής ταυτότητας υπήρξε ένα γόνιμο πεδίο συνεργασίας και με την ιδεολογική κίνηση συναθλητών συμπατριωτών σου, Υπεράσπισης του Ποντιακού Ελληνισμού «ΠΑΡΥΑΔΡΗΣ».

Η διάσωση και ανάδειξη της πολιτιστικής ελληνοπρέπειας προκαθόριζε το ηθικό εύρος της σκέψης του.

Ο πολιτικός Μιχάλης υπήρξε διαχρονικά ένας ασυμβίβαστος υπερασπιστής αρχών και αξιών, με τις οποίες οικοδόμησε μία πολιτική σκέψη της αισθητικής αρμονίας και παραγωγικής μνημοσύνης.

Με επιστημονική κατάρτιση και αυτογνωσία διατύπωσε τις πολιτικές του πεποιθήσεις, που έγιναν σεβαστές στο ευρύτερο κοινωνικό και πολιτικό φάσμα.

Με το θάρρος της γνώμης, τη δύναμη του λόγου, το χάρισμα της επικοινωνίας και τη συνέπεια των λόγων και των πράξεων διαμόρφωσε μια νέα προοπτική πολιτικής ανάταξης και συμπεριφοράς.

Αδιάφθορος, αλώβητος και συνεπής απέναντι στην κοινωνία, τους φίλους και τις ιδέες του, πορεύτηκε ως οραματικός εμπνευστής και πνευματικός ηγέτης του σύγχρονου ελληνισμού, καταθέτοντας γραπτά και προφορικά τις απελευθερωτικές και γόνιμες προτάσεις του.

Τα πληθωρικά του συγγράμματα θα αποτελέσουν για τους σύγχρονους και μελλοντικούς κοινωνιστές πηγές έμπνευσης και δράσης για έναν κόσμο δίκαιο, ειρηνικό και ανθρώπινο.

Το πολιτικό του ήθος και η καθαρότητα των ιδεών του δεν τον εξώθησαν σε συμβιβασμούς και ανελίξεις. Παρέμεινε ένας δωρικός κίονας στον πολιτικό Παρθενώνα της χώρας».1

1.(απόσπασμα από τη νεκρολογία της κίνησης ΠΑΥΑΔΡΗΣ).

 

 

Αείμνηστε Μιχάλη

 

Για δες καιρό που διάλεξε ο χάρος να σε πάρει, σε μια δύσκολη και ταραγμένη πολιτικά για την Πατρίδα και τους συμπολίτες μας περίοδο. Ο άνθρωπος που πριν τριανταπέντε χρόνια έβαλε την πολιτική διάσταση του Ποντιακού ζητήματος, σπάζοντας την μέχρι τότε πολιτική (του ΝΑΤΟΪΚΟΥ ΔΟΓΜΑΤΟΣ της ακεραιότητας της Τουρκίας) που ακολούθησαν οι κυβερνήσεις στις Ελληνοτουρκικές σχέσεις, προτείνοντας στο Β’ Παγκόσμιο Συνέδριο το 1988, τον ορισμό της 19ης Μαΐου ως ημέρας μνήμης της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού και την δημιουργία στη Θράκη της πόλης Ρωμανίας, για την υποδοχή και την εγκατάσταση εκεί των συμπατριωτών μας από τις χώρες της τότε Ε.Σ.Σ.Δ.

 

Θρηνείστε βουνά και ποτάμια του ιστορικού Πόντου, που τόσο αγάπησε και πιστά και άδολα, σε όλη του τη ζωή, υπηρέτησε.

 

Παίξτε γλυκολάλητες ποντιακές λύρες, για τον αητό του Πόντου.

 

Τραγουδήστε το τραγούδι του παλληκαριού και του τραντέλλενα Άκριτα του Πόντου.

 

Χοροδιδάσκαλοι και χορευτές σε όλο τον κόσμο, μπέστε νοερά στον χορευτικό κύκλο της ζωής, ενώστε σφιχτά τα χέρια σας και χορέψτε τον Πυρρίχιο πολεμικό χορό Σέρρα, σε μια αέναη τιμή στον μεγάλο νεκρό συμπατριώτη μας.

 

Φωνάξτε να ακουστεί σε όλο τον κόσμο πως κι αν ο ΜΙΧΑΛΗΣ έφυγε, οι ιδέες του για την Πατρίδα, το Ποντιακό ζήτημα και τον συνάνθρωπο, παραμένουν ζωντανές στη μνήμη μας.

 

Σε όλους εμάς που τον γνωρίσαμε και από σήμερα είμαστε πνευματικά και πολιτικά φτωχότεροι και μένουμε προσωρινά πίσω, εναπόκειται με τη στάση ζωής μας, εφόσον τις υιοθετήσουμε, να αγωνιστούμε για να γίνουν κυρίαρχες στην πολιτική ατζέντα για την Πατρίδα, τους συμπολίτες μας και ιδιαίτερα τον Ποντιακό Ελληνισμό.

 

Ο ΜΙΧΑΛΗΣ δικαιούται, εφόσον οι οικείοι το επιθυμούν, να σκεπάσει το σώμα του το χώμα της νέας Ποντιακής Αμφικτιονίας των Ελλήνων, της «ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΟΥΜΕΛΑ».

 

Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ποντιακού Ελληνισμού, εκφράζοντας και την επιθυμία εκατομμυρίων συμπατριωτών μας από όλο τον κόσμο, προτείνει προς το Διοικητικό Συμβούλιο του Σωματείου «Παναγία Σουμελά», στους χώρους του ιερού προσκυνήματος, να ανεγερθεί η προτομή του, για να βρίσκεται ανάμεσα με αυτές,

του μητροπολίτη Τραπεζούντας Χρύσανθου που αγωνίσθηκε για την δημιουργία της Δημοκρατίας του Πόντου, του εμπνευστή επιστροφής των τριών ιερών κειμηλίων από τον ιστορικό Πόντο στην Ελλάδα, Υπουργού Λεωνίδα Ιασωνίδη, του κομιστή από την Τουρκία στην Ελλάδα, των ιερών κειμηλίων, Ιερομόναχου Αμβρόσιου, του ιδρυτή του Σωματείου και κτήτορα της Μονής «Παναγίας Σουμελά», ιατρού, βουλευτή, και συγγραφέα Φίλωνα Κτενίδη, του κτήτορα του νέου περικαλλούς ναού και Προέδρου για τρείς δεκαετίες, του ομώνυμου ιερού Ιδρύματος, καθηγητή Παναγιώτη Τανιμανίδη και του για 15 χρόνια ηγουμένου της Νέας Μονής και εν συνέχεια μητροπολίτη Δράμας Παύλου, για να θυμίζει στις επόμενες γενιές την τεράστια προσφορά και του Μιχάλη, στην ανάδειξη του Ποντιακού ζητήματος.

 

Αείμνηστε και πολύκλαυστε Συμπατριώτη – Σύντροφε – Συναθλητή- Συναγωνιστή  και Φίλε Μιχάλη,

 

«Τον αγώνα τον καλόν ηγωνίσθεις, τον δρόμον  τετέλεκες,  την πίστη στις αξίες και τις αρχές σου τετήρηκες, απόκειταί σοι ο της δικαιοσύνης στέφανος ον αποδώσει σε ο απανταχού επί της γης Ποντιακός Ελληνισμός και ο Κύριος εν τω ουρανό, την ημέρα της κρίσεως».2

2.(απόσπασμα της επιστολής του Αποστόλου Παύλου, Β΄ προς Τιμόθεον 4.5-8).

 

Εν Χριστώ Αδελφέ ΜΙΧΑΛΗ,

 

στον άλλο κόσμο που θα πας, ΔΩΣΕ ΤΑ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΑΤΑ ΜΑΣ ΣΤΑ 353.000 ΘΥΜΑΤΑ ΤΗΣ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑΣ ΠΟΥ ΣΕ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ, ΟΤΑΝ ΘΑ ΤΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΟΥΝ, ΠΟΥ ΤΟΣΟ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΚΑΙΩΣΗ ΤΟΥΣ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΜΗΝΥΣΕ ΤΟΥΣ ΟΤΙ ΕΜΕΙΣ ΠΟΥ «ΕΠΕΜΝΑΜΕΝ ΟΠΙΣ» ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΔΙΚΑΙΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΑΥΣΗ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΤΟΥΣ.

 

Εμείς θα προσευχόμαστε για την ανάπαυση της ψυχής σου.

Εσύ να μας περιμένεις σύντομα κοντά σας.

Καλή Αντάμωση, προσδοκώντας Ανάσταση νεκρών!

 

΄Ας είναι ελαφρύ το χώμα που θα σκεπάσει το αγνό σώμα σου και Αιώνια η μνήμη σου, στις επερχόμενες γενιές.

 

                                                         ΓΙΑ ΤΟ ΠΑ.Σ.Π.Ε.

Στέφανος Τανιμανίδης

X