Μέσα στον παράδεισο της κατανάλωσης, όπως είναι σήμερα τα σούπερ μάρκετ, «το μήλον της έριδος» θα είναι από σήμερα οι προσφορές και οι εκπτώσεις, καθώς αλλάζουν όλα στον τρόπο που θα βλέπουμε τις τιμές.
Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία, όταν θα βλέπουμε πάνω σε ένα προϊόν εκπτώσεις και προσφορές, θα φαίνεται η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων τριάντα ημερών, ώστε να μην ισχύει η κοινή εμπορική πρακτική που λέει πως ανεβαίνει η τιμή λίγες μέρες πριν ώστε με την ντεμέκ έκπτωση να μη υπάρχει χασούρα.
Επίσης, διαφοροποιείται ελαφρά και η αγαπημένη πρακτική 1+1 ή 2+1, καθώς υπάρχει η υποχρέωση να βλέπουμε και μεμονωμένο το προϊόν ώστε να συγκρίνουμε αν ο διπλασιασμός του (1+1) περιέχει την έκπτωση ή όχι.
Ο πελάτης των σούπερ μάρκετ, δηλαδή όλοι μας, δεν πρέπει να ξεχνά ότι η ταμπελίτσα σε κάθε προϊόν είναι ο καλύτερος του σύμμαχος πλέον, όχι μόνο εκεί που υπάρχουν προσφορές κι εκπτώσεις αλλά παντού.
Γιατί πάνω στις ετικέτες εκτός από την τιμή της συσκευασίας βρίσκεται και η τιμή ανά κιλό/λίτρο, με το οποίο μπορούμε να συγκρίνουμε ανάμεσα στα ομοειδή προϊόντα (πχ στους καφέδες).
Ώρα να «οπλίσουν» οι καταναλωτές
Ποιο είναι όμως το μεγαλύτερο «όπλο» των καταναλωτών, που ειδικά στην Ελλάδα δεν το έχουμε… οπλίσει; Μα φυσικά το μποϊκοτάζ, δηλαδή η οργανωμένη αποχή αγοράς είτε μια κατηγορίας προϊόντων είτε καταστημάτων.
Στις προηγμένες χώρες, οι «παραβάτες» έμποροι, βιομηχανίες ή σούπερ μάρκετ, αν πιαστούν στη φάκα να κερδοσκοπούν, τότε υφίστανται ένα ξεγυρισμένο μποϊκοτάζ, δηλαδή οι καταναλωτικές οργανώσεις καλούν τους πολίτες να μην ψωνίσουν, άρα τζίρος γιοκ.
Φυσικά αυτό προϋποθέτει ότι υπάρχει οργανωμένο καταναλωτικό κίνημα, κάτι που δεν υφίσταται στη χώρα μας, όπου η εφόρμηση στα σούπερ μάρκετ δεν υπάγεται σε κανόνες. Ωστόσο, μόνο έτσι θα υπάρχει σεβασμός στον καταναλωτή, όταν για παράδειγμα μια βιομηχανία τροφίμων που συστηματικά ανεβάζει τις τιμές, υποστεί αποχή αγορών, αναγκαστεί να χαμηλώσει τα υπέρογκα ποσοστά κέρδους.
Μήπως παράλληλα με αυτή την τεράστια προσπάθεια περιορισμού της κερδοσκοπίας, με αλλαγές ταμπέλας, ελέγχους, παρακλήσεις και πρόστιμα σε πολυεθνικές, θα ήταν σημαντικό να ενισχύσουμε την καταναλωτική συνείδηση των Ελλήνων προτρέποντας τους να ενταχθούν συνειδητά στις οργανώσεις προστασίας του καταναλωτή όπως ΙΝΚΑ (Ινστιτούτο Καταναλωτών), ΚΕΠΚΑ (Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών), κ.ά.;
Πηγή: grtimes.gr