Πολλά αυτοκίνητα κυκλοφορούν στους δρόμους με φθαρμένα μηχανικά μέρη και ορισμένα σημεία του αμαξώματος, αποτελώντας κίνδυνο για οδηγούς και πεζούς.
Δυστυχώς, οι έλεγχοι των Κέντρων Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων αποτελούν για ορισμένους οδηγούς έναν πραγματικό εφιάλτη. Και αυτό γιατί τα αυτοκίνητα που υπάρχουν στους δρόμους θα πρέπει να πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές ασφάλειας για να μπορέσουν να κυκλοφορήσουν νόμιμα.
Ένα σημείο που λίγοι δίνουν σημασία, αλλά «ακουμπά» αρκετούς οδηγούς, είναι η απόδοση των φωτιστικών σωμάτων του αυτοκινήτου.
Τα φώτα των αυτοκινήτων έχουν αλλάξει πολύ τα τελευταία 15 χρόνια και η πλειοψηφία τους φέρει πλαστικό εξωτερικό κάλυμμα για μείωση του βάρους και του κόστους.
Σε αντίθεση με τα γυάλινα που είχαν παλαιότερα, τα πλαστικά καλύμματα των φώτων τείνουν να χάνουν την απόλυτη διαφάνειά τους με το πέρασμα του χρόνου. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να θαμπώνουν, με ότι αυτό συνεπάγεται.
Το θάμπωμα που προκαλείται στο πλαστικό κάλυμμα του φωτιστικού σώματος μειώνει σε πολύ μεγάλο βαθμό την απόδοσή του, ενώ το φως διαθλάται πλέον με ακανόνιστο τρόπο και δεν φτάνει εκεί που θα έπρεπε. Μάλιστα το θάμπωμα χειροτερεύει με το πέρασμα το χρόνου και μπορεί να κάνει τα φώτα μας τόσο δυνατά όσο ένα… κερί.
Εκτός από τους κινδύνους που εγκυμονεί η οδήγηση τη νύχτα με «νυσταγμένα» φώτα, το αυστηρό γράμμα του νόμου είναι ένα ακόμη πράγμα που πρέπει να έχει υπόψη του ο οδηγός ενός αυτοκινήτου που κινείται με θαμπωμένα φώτα.
Τα φώτα και οι λειτουργίες τους ελέγχονται από τα Κ.Τ.Ε.Ο. και σε περίπτωση που εντοπιστεί από τους μηχανικούς ότι υπάρχει πρόβλημα με την απόδοση ή κάποια λειτουργία τους, τότε ο οδηγός θα ενημερωθεί για να προχωρήσει σε επισκευή και να επανέλθει για έλεγχο με σκοπό να κυκλοφορεί «προβλεπόμενος» και ασφαλής στο δρόμο, και φυσικά να είναι σύμφωνος με αυτά που ορίζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας.
Ο Κ.Ο.Κ. έχει συγκεκριμένα άρθρα για τα φώτα που πρέπει να έχει ένα αυτοκίνητο που κινείται σε δημόσιο δρόμο. Σε αυτά τα άρθρα αναφέρονται επίσης οι βασικές προδιαγραφές τους αλλά και οι ελάχιστες απαιτήσεις αναφορικά με την προβλεπόμενη λειτουργία τους και αυτό ισχύει για όλα τα φώτα του αυτοκινήτου: πορείας (μεγάλη σκάλα), διασταύρωσης (μεσαία σκάλα), θέσης (μικρά), τροχοπέδησης, ομίχλης, οπισθοπορείας, πινακίδας κυκλοφορίας και φλας.
ο θάμπωμα συγκαταλέγεται στις δυσλειτουργίες που μπορεί να παρουσιάσουν τα φωτιστικά σώματα με τον Κ.Ο.Κ. να θεωρεί ότι το φωτιστικό σώμα δεν λειτουργεί πλέον με τον προβλεπόμενο τρόπο.
Ειδικά η οδήγηση με μη προβλεπόμενα φώτα διασταύρωσης, πορείας, θέσης, φρένων και φλας επιφέρει σε ενδεχόμενο έλεγχο χρηματικό πρόστιμο της τάξης των 150 ευρώ.
Ο οδηγός του οχήματος με τα θαμπωμένα φώτα δεν θα ξεμπερδέψει μόνο με το χρηματικό πρόστιμο, αφού θα πρέπει παράλληλα να παραδώσει το δίπλωμα οδήγησής για χρονικό διάστημα που φτάνει στις 10 ημέρες. Τέλος αν το θάμπωμα επηρεάζει τη λειτουργία των φώτων των φρένων ο οδηγός χρεώνεται επιπλέον και με τρεις βαθμούς ποινής στο δίπλωμά του.
Τέλος, υπενθυμίζουμε ότι ο πρώτος έλεγχος για τα καινούργια επιβατηγά Ι.Χ. και φορτηγά με μικτό βάρος μέχρι 3,5 τόνους διενεργείται σε 4 χρόνια από την ημερομηνία πρώτης αδείας τους, όπως αυτή αναγράφεται στο έντυπο της άδειας κυκλοφορίας, με περιθώριο έως και 1 εβδομάδα αργότερα.
Οι επόμενοι έλεγχοι πραγματοποιούνται κάθε 2 χρόνια από την ημερομηνία διενέργειας του προηγούμενου τεχνικού ελέγχου (από 3 εβδομάδες πριν, έως 1 εβδομάδα μετά), όπως αυτή αναγράφεται στο Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου (Δ.Τ.Ε.).
Πηγή: carandmotor.gr