Δύο μήνες λειτουργίας κλείνει σήμερα η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης. Αυτό το πρώτο δίμηνο σίγουρα δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως εύκολο καθώς η εκκίνηση ενός νέου συστήματος μετρό με διαφορετική τεχνολογία από αυτό της Αθήνας φαίνεται πως έφερε στην επιφάνεια αρκετές δυσλειτουργίας και παιδικές ασθένειες.
Μπορεί τα φώτα της δημοσιότητας να είναι στην καθημερινότητα της λειτουργίας της βασικής γραμμής, όμως σε πολύ προχωρημένο επίπεδο είναι από την Ελληνικό Μετρό η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά, που θα δημιουργήσει το πρώτο μικρό δίκτυο στην πόλη.
Με την λειτουργία της επέκτασης θα τεθούν σε λειτουργία πέντε νέοι σταθμοί: ΝΟΜΑΡΧΙΑ, ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ, ΑΡΕΤΣΟΥ, ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ, ΜΙΚΡΑ. Ουσιαστικά ο σταθμός 25ης ΜΑΡΤΙΟΥ γίνεται ο πρώτος κομβικός σταθμός, καθώς από εκεί θα διακλαδώνονται οι δύο γραμμές. Η βασική γραμμή θα συνεχίζει προς ΒΟΥΛΓΑΡΗ και ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ και η δεύτερη γραμμή θα συνεχίζει προς Καλαμαριά και μέχρι τη Μίκρα.
Στα δρομολόγια θα υπάρχουν κοινοί οι σταθμοί από τον ΝΕΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΣΤΑΘΜΟ και μέχρι την 25η ΜΑΡΤΙΟΥ. Άρα οι επιβάτες με προορισμό κάποιον από τους παραπάνω σταθμούς θα πρέπει να συμβουλεύονται την τηλεματική για να επιλέγουν τον κατάλληλο συρμό.
Πως προχωρούν τα έργα
Όπως ανέφερε οο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος σε τηλεοπτική του παρουσία στο TV100 θα απαιτηθεί να γίνει διακοπή λειτουργίας και της βασικής γραμμής πριν την έναρξη της λειτουργίας της επέκτασης προς Καλαμαριά.
Αυτό χρονικά ο κ.Ταχιάος το προσδιόρισε λίγο πριν την παράδοση της επέκτασης. Σύμφωνα πληροφορίες οι διακοπές θα είναι ολιγοήμερες καθώς θα πρέπει να “κουμπώσουν” τα συστήματα της βασικης γραμμής με εκείνα της επέκτασης Καλαμαριάς.
Σε κάθε διακοπή θα υπάρχει ενημέρωση κάποιες ημέρες πριν. Όταν θα διακόπτεται η κυκλοφορία θα τεστάρονται τα συστήματα, οι σταθμοί και οι συρμοί προκειμένου να μπορέσει να ενταχθεί σε λειτουργία η επέκταση.
Αυτή την περίοδο τα έργα της επέκτασης προχωρούν προς την ολοκλήρωση τους και θα απαιτηθεί να γίνει το απαραίτητο σπριντ και να πιαστούν τα ορόσημα που υπάρχουν.
Οι δύο σήραγγες είναι ολοκληρωμένες και προσφάτως η επιδομή. Αυτή την εποχή στους πέντε σταθμούς, επόμενο βήμα είναι να προχωρήσουν τα αρχιτεκτονικά τελειώματα, δηλαδή, πλάκες δαπέδου και επιτοίχιες, φωτισμός, σήμανση, εξοπλισμός σταθμού, επιχρίσματα, βαψίματα κ.α. και φυσικά τα κάθε είδους ηλεκτρομηχανολογικά (Η/Μ) συστήματα.
Το έργο της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά έχει αναλάβει η AKTOR ενώ υπάρχουν και αρκετές μικρότερες εργολαβίες που έχουν να κάνουν με τα Η/Μ συστήματα.
Περίπου το καλοκαίρι θα ξεκινήσουν μικρές δοκιμές των συστημάτων και των τρένων, για σταθμούς και σήραγγες και τον Σεπτέμβριο υπολογίζεται να ξεκινήσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια αρχικά στους 5 σταθμούς και ακολούθως και στους 18 (δηλαδή και τους 13 της βασικής γραμμής).
Κατα τη διάρκεια των διακοπών της βασικής γραμμής οι συρμοί θα μπορούν να κινούνται σε όλους τους σταθμούς για να δοκιμαστούν σε πραγματικές συνθήκες.
Αναφορικά με την προμήθεια από την Ελληνικό Μετρό των επιπλέον 15 συρμών από την Hitachi, σύμφωνα με πληροφορίες υπολογίζεται να ξεκινήσει από το τέλος καλοκαιριού και να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους ή το αργότερο την αρχή του 2026.
Στόχος είναι τα δρομολόγια να πέσουν στα 3 και μετά στα 2 λεπτά τις ώρες αιχμής. Το 2026 εκτιμάται ότι θα πιαστεί ο στόχος των συρμων ανά 90 δευτερόλεπτα που θα δώσει μεγαλύτερες δυνατότητες στο σύστημα μετρό της πόλης.
Το πρώτο δίμηνο της βασικής γραμμής
Ολοκληρώνοντας το πρώτο δίμηνο έχουμε και τα πρώτα συγκεντρωμένα στατιστικά όπως δόθηκαν από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα σε παρουσία του σε ραδιοφωνική εκπομπή.
Όπως είπε στο διάστημα αυτό έχουν μετακινηθεί με το μετρό περίπου 1,5 επιβάτες, έχουν εκδοθεί πάνω από 300.000 εισιτήρια, έχουν εκδοθεί πάνω από 60.000 προσωποποιημένες κάρτες.
Σύμφωνα με τον υπουργό, η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει οδηγήσει σε μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου κατά περίπου 10%.
Παράλληλα σε εξέλιξη είναι και η δυνατότητα χρήσης κάρτας ή κινητού για την αγορά εισιτηρίου από τις αρχές Μαρτίου. Σήμερα οι δυσλειτουργίες του συστήματος εισιτηρίων εξακολουθούν και θεωρείται πως η χρήση της κάρτας θα δώσει νέες δυνατότητες στους χρήστες. Αυτή την εποχή γίνονται οι απαραίτητοι έλεγχοι για να μπορέσει να λειτουργήσει και αυτή η δυνατότητα. Στην Αθήνα η χρήση κάρτας-κινητού τέθηκε επίσημα σε λειτουργία πριν από μερικές ημέρες.
Πηγή: ypodomes.com