Ειρηναίος: «Εντός του ’25 δημιουργείται Μητροπολιτικό Κέντρο στην Πτολεμαΐδα» – Στα «σκαριά» μεγάλη Ψυχογηριατρική δομή στην πόλη

Η εκπομπή Ζουν Ανάμεσά μας με τον Αντώνη Πουγαρίδη φιλοξένησε τον Μητροπολίτη Φλωρίνης Πρεσπών και Εορδαίας κ.κ. Ειρηναίο, με αφορμή τη συμπλήρωση ενός έτους από την ενθρόνισή του.

Η συζήτηση περιστράφηκε γύρω από το έργο του στην Μητρόπολη τον χρόνο που πέρασε, τους στόχους του για το μέλλον, αλλά και το πώς ο ίδιος αισθάνεται μετά από ένα χρόνο στον μητροπολιτικό θρόνο και την επαφή του με τον κόσμο.

«Ήταν ένας πολύ δύσκολος χρόνος για εμένα, κι αυτό γιατί άλλαξε τελείως η ζωή μου. Ήρθα να μείνω σε ένα νέο τρόπο, γνώρισα νέους ανθρώπους και άφησα πίσω τους ανθρώπους που ζούσα 49 έτη στην Αλεξανδρούπολη. Όμως, εκεί ήρθε η ευλογία της Εκκλησίας. Τις ανθρώπινες δυσκολίες τις ευλογεί ο Χριστός και αυτή η δυσκολία μετουσιώθηκε σε χαρά, νέα αποστολή και νέους ανθρώπους», είπε μεταξύ άλλων ο κ.κ. Ειρηναίος, μιλώντας με λόγια ανθρώπινα. Περιέγραψε έτσι, τα πρώτα του συναισθήματα και το πως μετέφρασε τις δυσκολίες που βίωσε σε αγωνία για το μέλλον, ώστε να μπορέσει να δημιουργήσει πράγματα για τον τόπο που πλέον υπηρετεί.

«Πρώτος μου στόχος, η γνωριμία τους ανθρώπους»

Ο κ. Ειρηναίος μίλησε με λόγια αγάπης για τον τόπο που βρέθηκε ως πνευματικός πατέρας, τονίζοντας πως ήρθε σε μια περιοχή όπου βρήκε πολύ καλούς και συνεργάσιμους ιερείς και αποδοτικούς τοπικούς άρχοντες, αλλά και έναν καλλιεργημένο λαό, όπως είπε. «Άνθρωποι δεκτικοί, πνευματικά καλλιεργημένοι και πολύ συνεργάσιμοι», αναφερόμενος στη σχέση που δημιουργήθηκε με το ποίμνιο, μια σχέση «αγάπης και έμπνευσης».

«Είναι αποστολή μου να αγαπήσω τον κόσμο και κυρίως να με γνωρίσει και να με αγαπήσει ο κόσμος», είπε χαρακτηριστικά, μιλώντας για την αποστολή του να υπηρετεί τον κόσμο αλλά και τον στόχο του να είναι παντού, δίπλα στους ανθρώπους που διακονεί, ώστε να καταλάβουν ότι: «Στόχος και ζωή της Εκκλησίας είναι να ζούμε μέσα στην κοινωνία». Συμπλήρωσε πως στόχος του να βγει η τοπική εκκλησία μέσα από τους ναούς και να μεταφερθεί η λατρεία εκεί όπου οι άνθρωποι ζουν και κοινωνικοποιούνται, μιας και ο επίσκοπος θα μεταφέρει τον Χριστό σε όλες τις εκφράσεις της ζωής.

«Αγωνία μου η χειροτονία καλών ιερέων»

Ο πρώτος στόχος του ιδίου ήταν η γνωριμία του με τους ανθρώπους, κάτι που πέτυχε όπως είπε. Επόμενη αγωνία του είναι η χειροτονία καλών ιερέων, ώστε με αγάπη, σεβασμό και ταπείνωση να υπηρετούν την Εκκλησία και τους ανθρώπους. Χειροτόνησε ήδη ιερείς, λέγοντας πως όλα τα νέα παιδιά που έγιναν ή θα γίνουν κληρικοί, μαζί να στοχεύσουν για το μέλλον της εκκλησίας. Επόμενος στόχος είναι να οργανωθεί καλύτερα και με σύγχρονα δεδομένα η διοίκηση της πολυεδρικής Μητρόπολης, μιας έδρας όπως η Φλώρινα που δεν είναι η μεγαλύτερη πληθυσμιακά, αλλά και το γεγονός ότι πρέπει ο ίδιος να δρα στις τέσσερις αρχιερατείες της Μητρόπολης.

«Δεν θέλω να είμαι Μητροπολίτης Φλωρίνης, αλλά και Εορδαίας και Αμυνταίου και Πρεσπών. Δεν αφήνουμε και τους ελάχιστους», είπε χαρακτηριστικά, περιγράφοντας πως υπήρξε ημέρα που διήνυσε 280 χλμ. στα όρια της Μητρόπολης για να διακονίσει.

Για τα όρια των Μητροπόλεων, απάντησε πως αυτά δεν ταυτίζονται με τα πολιτικά όρια του κράτους, καθώς η εκκλησία προηγείται του κράτους χρονικά, ενώ η εκκλησία δεν έχει μπει ακόμη σε έναν «εκκλησιαστικό Καποδίστρια», συμπληρώνοντας πως: «Σήμερα με τις αλλαγές των πληθυσμών, η Ιερά Σύνοδος μπορεί να αναπροσαρμόσει, κάποια στιγμή, τα όρια των Μητροπόλεων».

Όταν στοιχειοθετούσε τις ανάγκες της περιοχής στο πρώτο διάστημα μετά την ενθρόνιση του, αντιλήφθηκε ότι η Πτολεμαΐδα έχει ανάγκη τον Μητροπολίτη, καθώς είναι η μεγαλύτερη και πιο ζωντανή πόλη της περιοχής, αλλά και καλύτερα οργανωμένη εκκλησιαστικά.

Μητροπολιτικό Κέντρο, Επισκοπείο & Ι.Ν. εντός του ‘25

Μάλιστα ένας από τους στόχους, είναι η δημιουργία ενός Μητροπολιτικού Κέντρου στην Πτολεμαΐδα, το οποίο θα προέλθει από τον Άγιο Δημήτριο Μαυροπηγής. Μάλιστα, αγοράστηκε οικόπεδο και εντός του ’25 θα δημιουργηθεί ένα μητροπολιτικό πνευματικό κέντρο, με γραφείο Μητροπολίτη, διαμέρισμα Μητροπολίτη, αίθουσα υποδοχής κόσμου. Αργότερα θα κατασκευαστεί και Ιερός Ναός Αγ. Δημητρίου (ναός που απαλλοτριώθηκε στο παλιό χωριό της Μαυροπηγής).

Τα εν λόγω κονδύλια είναι εξασφαλισμένα και ήδη είναι σε εξέλιξη η διενέργεια διαγωνισμού. Με την εξέλιξη αυτή, και με τις υποδομές που θα αναπτυχθούν, ο Μητροπολίτης θα μπορεί να κινείται και να επικοινωνεί με το ποίμνιό του καλύτερα, αλλά και να γίνει ένα νέο σύγχρονο Επισκοπείο με ανάλογες υπηρεσίες. Ο νέος ναός θα εξυπηρετεί το κομμάτι της πόλης που δεν εξυπηρετείται από ναό ήδη και θα βρίσκεται βόρεια και ανατολικά της πόλης, στην αρχή του δρόμου προς Νοσοκομείο.

Μαθητικός ξενώνας για το Εκκλησιαστικό Λύκειο και Γυμνάσιο Φλώρινας

Για το Εκκλησιαστικό Σχολείο Φλώρινας, ο Μητροπολίτης είπε πως έγιναν προσπάθειες να παραμείνει ανοιχτή η εκκλησιαστική δομή, με το προσωπικό να κάνει πολύ καλές προσπάθειες, ενώ μάλιστα φέτος έγιναν και αρκετές εγγραφές. Στόχος του σήμερα είναι να ανακαινισθεί ένα παλιό οικοτροφείο και να γίνει μαθητικός ξενώνας στη Φλώρινα, ώστε να δοθεί η δυνατότητα σε παιδιά αγόρια και κορίτσια από τη Δ. Μακεδονία ώστε να έχουν στέγη για να φοιτήσουν στο εκκλησιαστικό Γυμνάσιο και Λύκειο. Έτσι, θα δοθεί η δυνατότητα στην τοπική εκκλησία ώστε να έχει μέλλον με νέα στελέχη.

Έλλειψη σε κληρικούς

Ένα 35% των κληρικών της Μητρόπολης είναι άνω των 70 ετών, με την έλλειψη σε ιερείς να είναι γεγονός και τον φόβο να είναι ορατός ότι σε μια δεκαετία η περιοχή να μείνει χωρίς κληρικούς. Και σήμερα, άλλωστε, σημείωσε ότι η Εορδαία έχει χωριά χωρίς εκκλησία κάθε Κυριακή, ενώ ακόμη και η Πτολεμαΐδα έχει εκκλησίες με έναν εφημέριο.

«Ένας ιερέας δίνει ζωή σε ένα χωριό. Καλό θα ήταν να υπάρχει και ο δάσκαλος όπως και όλα τα υπόλοιπα», απάντησε σε σχέση με την παρουσία των ιερέων στα χωριά, συμπληρώνοντας πως δύο μεγάλα προβλήματα της εποχής μας είναι το δημογραφικό και ο σεβασμός στο περιβάλλον.

Για το δημογραφικό, σχολίασε πως είτε δεν μπορεί είτε δεν θέλει να το αντιμετωπίσει η πολιτεία, καθώς η φυγή είναι αναγκαστική για τους νέους, οι οποίοι αναγκάζονται να φύγουν επειδή δεν βρίσκουν εργασία και αξιοπρεπή ζωή στα χωριά, όπως προσέθεσε.

Ψυχογηριατρικό κέντρο στην Πτολεμαΐδα

Σχεδιασμός του νέου ποιμενάρχη υπάρχει επίσης, και για τη δημιουργία μεγάλης κλειστής δομής –Ψυχογηριατρικού Κέντρου στην Πτολεμαΐδα, που θα εξυπηρετεί όλη τη Δ. Μακεδονία. Ένα ίδρυμα ώστε να ζουν με αξιοπρέπεια και ανώδυνα ηλικιωμένοι, το οποίο θα διαθέτει 50 κλίνες γηροκομείου αλλά και μια ειδική μονάδα άνοιας και Αλτσχάιμερ για μόνιμη διαμονή. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα φιλοξενίας σε νοσοκομειακή δομή πάσχοντων ηλικιωμένων, ενώ θα προσφέρει και μόνιμες θέσεις εργασίας. Παρόμοια δομή λειτουργεί στην Αλεξανδρούπολη.
Το πρώτο βήμα έγινε, καθώς αγοράστηκαν στην Πτολεμαΐδα τρία οικόπεδα και είναι στην τελική φάση έντασης στο Κτηματολόγιο. Έγινε και το αρχιτεκτονικό σχέδιο, ενώ με τη βοήθεια της πολιτείας θα γίνει κάτι «μοναδικό» στην Πτολεμαΐδα, όπως σχολίασε, με την περιφέρεια να είναι ενήμερη για το σχέδιο.

«Να μην πηγαίνουν οι πιστοί στο Μοναστήρι Αγ. Παρασκευής»

«Είναι μια ομάδα προβατόσχημων λύκων που λυμαίνεται πνευματικά την περιοχή»

Μπροστά στις ευκολίες, όμως, υπάρχουν και τα προβλήματα που και αυτά είναι ευλογίες όμως, όπως τόνισε ο κ.κ. Ειρηναίος. Στο δεύτερο σκέλος της συνέντευξής του Μητροπολίτη στον Αντώνη Πουγαρίδη και το True Story Radio, ο ίδιος ερωτάται για τυχόν προβλήματα που υπάρχουν στην περιοχή, που σχετίζονται με την εκκλησία.

Στην Εορδαία ανέφερε δύο «προβληματάκια» όπως τα χαρακτήρισε, το ένα αφορά στην ΙΜ Αγ. Παρασκευής Μηλοχωρίου και το δεύτερο μια ομάδα που μάλιστα του είχε αποστείλει και επιστολές μέσω κοινωνικών δικτύων.

«Δίνω χρόνο μετανοίας. Για το μοναστήρι Αγ. Παρασκευής, πρέπει οι άνθρωποι να καταλάβουν και να μην πηγαίνουν. Δεν υπάρχει ιεροσύνη, χάρις του Θεού και Εκκλησία. Είναι μια ομάδα προβατόσχημων λύκων που λυμαίνεται πνευματικά την περιοχή. Θα έρθει το τέλος όταν έρθει η ώρα. Σέβομαι τον πατέρα Μάξιμο, τη διακονία και την ιστορία του, αλλά όταν θα έρθει η ώρα, θα λειτουργήσω χειρουργικά για να μην πεθάνουν ασθενείς, να μην δηλητηριαστεί πνευματικά κόσμος», είπε με έμφαση για την περίπτωση του μοναστηρίου στο Μηλοχώρι Εορδαίας.

Μάλιστα σημείωσε πως «ο εγωισμός και η αλαζονεία οδήγησε τους ανθρώπους στο μοναστήρι να νομίζουν ότι είναι πάνω από την εκκλησία». «Μαντρόσκυλα ο Θεός δεν θέλει», είπε με έμφαση, συμπληρώνοντας πως ο ίδιος δείχνει ανοχή αλλά θα μπουν όρια και θα έρθει η ώρα ώστε να μπουν τα πράγματα στη θέση τους. Για το θέμα υπάρχει προϊστορία, είναι ενήμερη η Ιερά Σύνοδος, με τον κ. Ειρηναίο να κάνει λόγο για «αρρωστημένη πνευματικά κατάσταση», θέτοντας προ των ευθυνών τους έναν καθαιρεμένο κληρικό που τελεί μια μη κανονική λειτουργία και έναν καθηγητή, και προτρέποντας τους κατοίκους να μην πηγαίνουν εκεί ή να πηγαίνουν μόνο για προσκύνηση της Αγίας.

Απότοκο αυτής της έδρας είναι και μια μικρή ομάδα, όπως είπε, που έδρασε στον Εσπερινό Αγ. Σκέπης στα Ελευθέρια της Πτολεμαΐδας, με προσκαλεσμένο τον Μητροπολίτη Περιστερίου που πήραν μια απόφαση για έναν σταυρό. Συγκεντρώθηκαν να διαμαρτυρηθούν άνθρωποι από την Πτολεμαΐδα για το εάν θα πρέπει να γυρίζει ο σταυρός στην εκκλησία. Ενώ έχουμε ευγενή κόσμο κάποιοι μας εκθέτουν», τόνισε, μιλώντας για μια «αμελητέα ομάδα» .

«Έξω από τον ορθόδοξο τρόπο ζωής δεν μπορείς να βρεις τον Θεό»

Ο κ.κ. Ειρηναίος συνέχισε μιλώντας για τον πνευματικό τρόπο ζωής και τη σχέση με τον Θεό, λέγοντας χαρακτηριστικά:

«Οι άνθρωποι προσπαθούν συστηματικά να καταρρίψουν τους θεσμούς ελπίζοντας ότι θα πετύχουν κάποιο στόχο. Η εκκλησία δεν κινδυνεύει να καταστραφεί από τους ανθρώπους. Οι άνθρωποι έχουν ανάγκη την εκκλησία και όχι η εκκλησία τους ανθρώπους. Η εκκλησία δεν είναι δομή και κυβέρνηση. Ούτε εξαρτάται από τους ανθρώπους που κάθε φορά βρίσκονται στο διοικητικό τιμόνι. Η εκκλησία είναι σώμα Χριστού και οι άνθρωποι πηγαίνουν μέσα για να βελτιώσουν την υγεία τους, είναι ιερό καθίδρυμα. Στο διάβα των αιώνων υπήρχαν πολλοί που προσπάθησαν να καταστρέψουν την εκκλησία, που σήμερα ζει και αυτοί είναι στην αφάνεια. Το επικίνδυνο είναι να ταυτίζουν τους επισκόπους και κληρικούς με τη διοίκηση. Στην εκκλησία λαός και κλήρος είναι ένα σώμα. Όσοι άνθρωποι δεν μπορούν να ακολουθήσουν έναν πνευματικό τρόπο ζωής, θεωρούν ότι μπορούν να βρουν τον Θεό, κάτι που δεν ισχύει. Έξω από τον ορθόδοξο τρόπο ζωής δεν μπορείς να βρεις τον Θεό. Προσέθεσε πως δεν μπορεί κανείς να λέει πως είναι Χριστιανός αλλά δεν πηγαίνει στην εκκλησία .

«Η εκκλησία είναι κοινωνία»

Ερωτηθείς για τη νεολαία, πως μπορούν οι νέοι άνθρωποι να πάρουν τον δρόμο της εκκλησίας και να βρουν το δρόμο του Θεού, ο κ.κ. Ειρηναίος σχολίασε πως η εν λόγω κατάσταση είναι προβληματική, όπου νέοι άνθρωποι ζουν χωρίς όνειρα, ελπίδα, με τραγικά οικονομικά και για αυτό θα πρέπει αρχικά να αναζητηθούν τα αίτια. «Όλα οφείλονται στο ό,τι βγάλαμε τον Χριστό από τη ζωή μας. Στη θέση του Θεού μας βάλαμε τον εαυτό μας. Θεωρήσαμε ότι η ζωή μας ανήκει», είπε.

Δήλωσε εντυπωσιασμένος από την ποιότητα των παιδιών στην Εορδαία, μετά από επίσκεψη που έκανε στο 1ο και 2ο ΓΕΛ Πτολεμαΐδας το πρωί της ίδιας ημέρας, λέγοντας πως τα παιδιά χρειάζονται μια προσέγγιση από ανθρώπους που θέλουν να τους μιλήσουν για αξίες και πολιτισμό. «Το μότο  που υπάρχει στα παιδιά ότι ζουν για την πάρτη τους, πρέπει να το αλλάξουμε, δεν ζούμε για τον κόσμο μας μόνο. Τον άνθρωπο που βλέπεις δίπλα σου, αυτός είναι ο Χριστός», είπε μεταξύ άλλων, λέγοντας πως η θεωρία του ατομισμού οδηγεί τους νέους σε μια δυστυχισμένη ζωή.

«Ανατρέπονται όλα γιατί δεν υπάρχει Χριστός, ηθικός φραγμός. Ειδικοί ψυχολόγοι μιλούν για το πώς οι γονείς λαθεμένα αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους, το σύνδρομο του αυτοκράτορα», συμπλήρωσε επίσης.

Η εκκλησία είναι κοινωνία, είπε ακόμη, προσθέτοντας πως το αντίδοτο στον ατομισμό είναι η κοινωνία. «Η αγάπη του Χριστιανού είναι πάντα θυσιαστική και ωφέλιμη για την κοινωνία. Ακόμη και στην εκκλησία, για να τελεστεί η Θεία λειτουργία πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον ένας άνθρωπος, είπε με έμφαση, μιλώντας για την προσπάθεια να καλλιεργηθεί στον κόσμο η ανοχή, η υπομονή και η αγάπη.

«Έχουμε ένα παράδειγμα. Χτυπούσαν ένα 14χρονο κορίτσι προ ημερών και γύρω του παρατηρούσαν άλλα παιδιά και δεν αντέδρασαν, μόνο βιντεοσκοπούσαν. Αυτό να μας προβληματίσει. Να διορθώσουμε την κοινωνία πριν είναι αργά. Η κοινωνία διορθώνεται όταν αρχίζω από τον εαυτό μου», ανέφερε με νόημα.

«Με πνευματική καλλιέργεια και αγάπη στον συνάνθρωπο θα αλλάξουμε τον κόσμο»

Ο ποιμενάρχης κατέληξε λέγοντας πως το μήνυμα της εκκλησίας είναι ένα: «Ας καλλιεργήσουμε πνευματικά τον εαυτό μας, ας βγούμε από τον εαυτό μας και ας αγαπήσουμε τον συνάνθρωπό μας όποιος και αν είναι αυτός. Έτσι μπορούμε να αλλάξουμε τον κόσμο».

 

 

 

 

 

X