ΔΕΣΦΑ: Πατά γκάζι με επενδύσεις 290 εκατ. – Στα σκαριά ο αγωγός υδρογόνου Αμυνταίου-Κομνηνά

Τα κομμάτια ενός επενδυτικού παζλ που ξεπερνά τα 290 εκατ. ευρώ «ενώνει» ο ΔΕΣΦΑ στη Βόρεια Ελλάδα  με μερικές ωστόσο τροποποιήσεις στα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης των αγωγών αερίου και υδρογόνου, όπως καταδεικνύει η έκθεση παρακολούθησης του εγκεκριμένου Προγράμματος Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2024-2033.

Αγωγός αερίου

Η ολοκλήρωση του αγωγού φυσικού αερίου Υψηλής Πίεσης Δυτικής Μακεδονίας, ενός νευραλγικού έργου για την ενεργειακή μετάβαση της περιοχής, τοποθετείται πλέον χρονικά τον Ιούνιο του 2025 (ενώ το προηγούμενο χρονοδιάγραμμα έκανε λόγο για Σεπτέμβριο 2024) με τον προϋπολογισμό του έργου να διαμορφώνεται στα 184,6 εκατ. ευρώ (από 167 εκατ. ευρώ προηγουμένως).

Ο ΔΕΣΦΑ επικαλείται για την αύξηση του προϋπολογισμού την ενσωμάτωση του κόστους ιδιοπαραγωγής στο capex (κεφαλαιουχικές δαπάνες) αλλά και σειρά άλλων λόγων, ενώ για την καθυστέρηση στο χρόνο παράδοσης κάνει λόγο για καθυστερήσεις στις αδειοδοτικές διαδικασίες  κ.α.

Ο αγωγός (που θα μπορεί μελλοντικά να μεταφέρει και υδρογόνο)  και οι κλάδοι του θα διασχίζουν τις Περιφέρειες Κεντρικής (Π.Ε. Ηµαθίας, Πέλλας) και ∆υτικής Μακεδονίας (Π.Ε. Κοζάνης, Φλώρινας), ξεκινώντας από τα Τρίκαλα Ημαθίας και καταλήγοντας στην Καρδιά Κοζάνης, καθιστώντας εφικτή την παροχή φυσικού αερίου στη Βόρεια Ελλάδα και διασφαλίζοντας την πρόσβαση νέων χρηστών (βιοµηχανικών, βιοτεχνικών, αγροτικών & οικιακών καταναλώσεων) στην ευρύτερη περιοχή.

Το έργο θα περιλαμβάνει και τον Σταθμό Μέτρησης της Καρδιάς για την παροχή των εγκαταστάσεων τηλεθέρμανσης για Κοζάνη, Πτολεμαΐδα και Αμύνταιο.

Αγωγός υδρογόνου

Μένοντας στη Δυτική Μακεδονία, ο ΔΕΣΦΑ έχει στα σκαριά και τον αγωγό υδρογόνου Αμυνταίου-Κομνηνά, επένδυση ύψους 13 εκατ. ευρώ.

Το έργο αφορά στην κατασκευή αγωγού 100% υδρογόνου και μήκους περίπου 9,05 χιλιομέτρων από το Αμύνταιο έως τα Κομνηνά για την έγχυση πράσινου υδρογόνου, που θα παράγεται στο Αμύνταιο, στον κλάδο Υψηλής Πίεσης  Δ. Μακεδονίας, όπου θα αναμειγνύεται με φυσικό αέριο για την τροφοδότηση μονάδας τηλεθέρμανσης ΣΗΘΥΑ (Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού – Θερμότητας).

Η ΣΗΘΥΑ θα παρέχει θέρμανση σε σχετικά προσιτό κόστος σε Κοζάνη, Πτολεμαΐδα, Αμύνταιο μετά και την πλήρη απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων, το 2026-2027.

Το έργο «δένει» και με το σχέδιο της Hellenic Hydrogen (κοινοπραξία ΔΕΗ- Motor Oil) να αναπτύξει Μονάδα Παραγωγής «Πράσινου» Υδρογόνου, αρχικής ισχύος 30 MW στο Αμύνταιο, με το παραγόμενο υδρογόνο να εγχέεται στον κεντρικό αγωγό του ΔΕΣΦΑ (στο σημείο Κομνηνά) ώστε να μπορεί να αναμειχθεί με φυσικό αέριο για την τροφοδοσία της νέας μονάδας ΣΗΘΥΑ στην Καρδιά.

Ο αγωγός αερίου (και εν δυνάμει υδρογόνου) με την Βόρεια Μακεδονία

Για τον Μάρτιο του 2026 παραπέμπεται η έναρξη εμπορικής λειτουργίας του νέου διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας που σύμφωνα με το προηγούμενο Πρόγραμμα Ανάπτυξης θα έμπαινε σε εμπορική λειτουργία τον Ιούλιο του 2025.

Ο δε προϋπολογισμός του έργου αναθεωρείται στα 92 εκατ. ευρώ (από 67 εκατ. ευρώ στο προηγούμενο πρόγραμμα) με τον ΔΕΣΦΑ να αποδίδει την αύξηση  στον νέο Κανονισμό Τιμολόγησης που προβλέπει ότι από το 2024 και μετά, το κόστος ιδιοπαραγωγής αποτελεί μέρος της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης  και δεν λογίζεται ως λειτουργικό κόστος, με αποτέλεσμα να ενσωματώνεται στο capex των έργων ανάπτυξης στο νέο πρόγραμμα για την περίοδο 2024-2033.

O αγωγός θα ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης και θα καταλήγει στο Νεγκότινο της γειτονικής χώρας μέσω του σημείου Ευζώνων/Γευγελής. Σκοπός του έργου είναι η διασύνδεση των συστημάτων φυσικού αερίου Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας προκειμένου να διαφοροποιηθούν οι πηγές προμήθειας φυσικού αερίου στη Βόρεια Μακεδονία.

Μέσω του project αυτού αναμένεται, επίσης, να ανοίξει μία «πύλη» εισόδου τόσο στη γειτονική χώρα τόσο για το αζέρικο αέριο όσο και για τα φορτία LNG που θα εισέρχονται στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου της Ελλάδας μέσω των Τερματικών της Ρεβυθούσας και της Αλεξανδρούπολης.

Παράλληλα, ο αγωγός θα είναι «Hydrogen Ready», δηλαδή θα κατασκευασθεί με τεχνικές προδιαγραφές ώστε να είναι συμβατός στη μεταφορά έως και 100% «πράσινου» υδρογόνου. Επομένως, προορίζεται να αποτελέσει στο μέλλον μέρος του δικτύου αγωγών που θα αναπτυχθούν στην περιοχή για τη διακίνηση ανανεώσιμου αερίου.

Η διεύρυνση των πηγών εφοδιασμού και ο ενεργειακός στυλοβάτης

Ο αγωγός θα δώσει την δυνατότητα στη Βόρεια Μακεδονία να προχωρήσει σε περαιτέρω διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού της, ανοίγοντας παράλληλα νέους ενεργειακούς διαδρόμους οι οποίοι θα ισχυροποιήσουν τους ενεργειακούς δεσμούς Βαλκανίων και ΕΕ, μειώνοντας την εξάρτηση από το ρωσικό αέριο.

Την ίδια στιγμή, η Ελλάδα διευρύνει το στίγμα της ως ενεργειακός στυλοβάτης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, με τη μεταφορά φυσικού αερίου από το ελληνικό Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου στη Βόρεια Μακεδονία και από εκεί στην υπόλοιπη Ευρώπη.

 

Πηγή: energymag.gr

Ενδιαφέρουσα η Ημερίδα για τη “Σχολική Διαμεσολάβηση” την Πέμπτη 23/1 στο Πνευματικό Κέντρο Πτολεμαΐδας! (ρεπορτάζ της Κούλας Πουλασιχίδου)

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται η επίκαιρη Ημερίδα με θέμα:” Διαχείριση των συγκρούσεων στο Σχολείο. Σχολική Διαμεσολάβηση”, που διοργανώνει το 5ο Γυμνάσιο Πτολεμαΐδας “Ευαγόρας Παλληκαρίδης “,

Read More »

Θεσσαλονίκη: Διέρρηξε το σπίτι που έχασε σε πλειστηριασμό και έμεινε μέσα για μια εβδομάδα

Συνολική ποινή φυλάκισης δέκα μηνών, με τριετή αναστολή, επέβαλε το Αυτόφωρο Μονομελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης σε έναν άντρα που διέρρηξε και έμεινε για μια εβδομάδα στο

Read More »

Προχωράει η «Ενίσχυση Ψηφιακού Μετασχηματισμού Χειροτεχνικών Επιχειρήσεων» – Ποιες είναι οι προθεσμίες και οι δικαιούχοι

Δημοσιεύθηκαν από την Κοινωνία της Πληροφορίας τρεις (3) Προσκλήσεις του Προγράμματος «Ενίσχυση Ψηφιακού Μετασχηματισμού Επιχειρήσεων Πολιτιστικού, Δημιουργικού και Χειροτεχνικού Κλάδου» και συγκεκριμένα οι κάτωθι τρεις

Read More »
X