Η Αγάπη της Μετανοίας και το Έλαιο του Ελέους
Η Μεγάλη Τετάρτη είναι μια ημέρα γεμάτη διδαχές που μας προτρέπουν να αναλογιστούμε τη ζωή μας και να επιλέξουμε την πορεία μας. Η Εκκλησία μας την μέρα αυτή την αφιερώνει στην αμαρτωλή γυναίκα, η οποία με συντριβή καρδιάς προσφέρει το πολύτιμο μύρο στον Χριστό, αλλά και στον Ιούδα, που προδίδει τον Διδάσκαλό του για τριάντα αργύρια. Τα πρόσωπα αυτά αποτελούν τα δύο αντίθετα παραδείγματα για τη σχέση μας με τον Θεό.
Η Αμαρτωλή Γυναίκα: Η Δύναμη της Μετάνοιας
Στη Μεγάλη Τετάρτη, η Εκκλησία μας προσκαλεί να στοχαστούμε την πράξη της αμαρτωλής γυναίκας, που πλησιάζει τον Χριστό με δάκρυα και με ένα ακριβό μύρο, αποδεικνύοντας την αληθινή μετάνοια. Όπως αναφέρεται στο Ευαγγέλιο του Λουκά: «ιδού, μια αμαρτωλή γυναίκα στην πόλη, η οποία έμαθε ότι βρίσκεται στο σπίτι του Φαρισαίου, πήρε μαζί της ένα αλάβαστρο με μύρο, και, στέκοντας πίσω από τα πόδια του και κλαίγοντας, άρχισε να βρέχει τα πόδια του με τα δάκρυά της»[1].
Αυτή η γυναίκα, αν και θεωρείται αμαρτωλή από την κοινωνία, παίρνει τη μεγάλη απόφαση να προσφέρει στον Χριστό την ειλικρινή μετάνοια της. Τα δάκρυά της γίνονται πιο πολύτιμα από το μύρο, καθώς αποδεικνύουν την αληθινή συντριβή της καρδιάς της. Και ο Κύριος, βλέποντας την ειλικρινή μετάνοια, της προσφέρει τη συγχώρεση: «Σου συγχωρούνται οι αμαρτίες»[2].
Η μετάνοια αυτή, όπως αναφέρει ο Απόστολος Παύλος στην Επιστολή προς Κορινθίους, είναι η οδός για τη σωτηρία: «Αλλά αν η εξωτερική μας φύση καταστρέφεται, η εσωτερική μας ανακαινίζεται μέρα με τη μέρα»[3]. Η μετάνοια δεν είναι μόνο εξωτερική πράξη, αλλά μια καθημερινή ανανέωση της ψυχής μας, προκειμένου να γίνουμε συμμέτοχοί της θείας χάρης.
Ο Ιούδας: Η Σκλήρυνση της Καρδιάς
Αντιθέτως, την ίδια ώρα που η αμαρτωλή γυναίκα μετανοεί, ο Ιούδας, μαθητής του Χριστού, επιλέγει την προδοσία. Παρά το γεγονός ότι ο Ιούδας είχε προσωπική σχέση με τον Χριστό και είχε ζήσει πολλά θαύματα, επέλεξε την κακία και την προδοσία. Το Ευαγγέλιο μας αναφέρει: «Τότε, πήγε ένας από τους δώδεκα, ο λεγόμενος Ιούδας Ισκαριώτης, προς τους αρχιερείς και τους είπε: “Τι θέλετε να μου δώσετε, και εγώ θα σας τον παραδώσω;” Εκείνοι του έδωσαν τριάντα αργύρια»[4].
Η διαφορά μεταξύ της μετανοημένης γυναίκας και του Ιούδα είναι η ειλικρίνεια της καρδιάς. Ο Ιούδας, αν και είχε τη δυνατότητα να επιστρέψει, να ζητήσει συγχώρεση και να αναγνωρίσει το λάθος του, συνεχίζει την πορεία της αποστασίας και της απομάκρυνσής. Αυτή δυστυχώς η διαδρομή του εξασφαλίζει δυο καταστάσεις. Πρώτον η καρδιά του να γίνει σκληρή και δεύτερον η πίστη του να χαθεί και στο τέλος να μην υπάρχει η ποθούμενη σωτηρία.
Ο Απόστολος Παύλος, μιλώντας για τη δύναμη της συγχώρεσης, λέει στην Επιστολή προς Εφεσίους:
«Αν κάποιος από εσάς απομακρυνθεί και κατηγορηθεί, συγχωρείτε ο ένας τον άλλον, όπως και ο Θεός σας συγχώρησε εν Χριστώ»[5].
Ο Ιούδας, αν είχε επιλέξει τη μετάνοια, θα είχε γίνει κοινωνός αυτής της συγχώρεσης. Αλλά επιλέγει την καταστροφή, δείχνοντας ότι η ψυχική σκλήρυνση και η απομάκρυνση από τη χάρη του Θεού είναι οι πιο επικίνδυνες καταστάσεις για την ψυχή.
Το Μυστήριο του Αγίου Ευχελαίου
Τη Μεγάλη Τετάρτη, η Εκκλησία μας προσφέρει ακόμη ένα δώρο το Μυστήριο του Ιερού Ευχελαίου, που έχει ως σκοπό να δωρίσει την πνευματική και σωματική θεραπεία. Το Μυστήριο αυτό είναι μια πράξη της Εκκλησίας που υπογραμμίζει την αγάπη και το έλεος του Θεού για τους ανθρώπους, καθώς προσφέρει ενίσχυση σε εκείνους που υποφέρουν είτε σωματικά είτε πνευματικά.
Το Άγιο Ευχέλαιο, όπως περιγράφεται από τον Απόστολο Ιάκωβο στην επιστολή του, αποτελεί μια ευλογία και θεραπεία που συνδέεται με την πίστη και την προσευχή της Εκκλησίας:
«Αν κάποιος από εσάς είναι αδύναμος, ας προσκαλέσει τους πρεσβυτέρους της εκκλησίας, και αυτοί ας προσευχηθούν για αυτόν, αλείφοντάς τον με έλαιο στο όνομα του Κυρίου»[6].
Ο Απόστολος Ιάκωβος ενθαρρύνει τους πιστούς να ζητήσουν τη βοήθεια των πρεσβυτέρων (ιερέων) της Εκκλησίας όταν βιώνουν ασθένεια ή δυσκολίες και να παρακαλέσουν για προσευχή και ιερά ευλογία. Οι ιερείς, με την προσευχή τους και το Άγιο Έλαιο, επικαλούνται το όνομα του Κυρίου για τη θεραπεία των αρρώστων, προσφέροντας την αγάπη του Θεού και την ενίσχυση της πίστης τους.
Η σημασία του δεν περιορίζεται μόνο στη θεραπεία σωματικών ασθενειών, αλλά επεκτείνεται και στην πνευματική αναγέννηση. Το Άγιο Έλαιο αποτελεί σύμβολο της θεραπευτικής δύναμης του Θεού, που αποκαθιστά την υγεία όχι μόνο στο σώμα αλλά και στην ψυχή. Μέσω του μυστηρίου, οι πιστοί καλούνται να στραφούν με πίστη προς τον Θεό και να αναζητήσουν τη συγχώρεση και την ανανέωση της πνευματικής τους κατάστασης.
Το Μυστήριο αυτό είναι επίσης μια πρόσκληση για ταπείνωση και μετάνοια. Η χρήση του ελαίου, ενός συμβόλου της αγάπης και της φροντίδας του Θεού, ενισχύει την ανάγκη για ειλικρινή μετάνοια και αυτογνωσία. Οι πιστοί καλούνται να αναγνωρίσουν την αδυναμία τους. Ο Χριστός, κατά τη διάρκεια της επίγειας παρουσίας Του, θεράπευε τους ασθενείς όχι μόνο μέσω της σωματικής θεραπείας αλλά και μέσω της πνευματικής αποκατάστασης. Το Μυστήριο του Αγίου Ευχελαίου συνεχίζει αυτήν την παράδοση, προσφέροντας θεραπεία στην πληγωμένη ψυχή και στον ταλαιπωρημένο σωματικά άνθρωπο. Όταν η σωματική μας υγεία είναι σε κίνδυνο ή καταρρέει, η αληθινή θεραπεία έρχεται μόνο από την εσωτερική ανανέωση, η οποία επιτυγχάνεται μέσω της πνευματικής μας σχέσης με τον Θεό.
Το Μήνυμα της Ημέρας
Η Μεγάλη Τετάρτη μας προτρέπει να κάνουμε μια προσωπική επιλογή με ευθύνη και επίγνωση. Θα μιμηθούμε την αμαρτωλή γυναίκα, που πλησίασε τον Χριστό με δάκρυα μετανοίας και βρήκε τη συγχώρεση;
Ή θα επιλέξουμε να ακολουθήσουμε τον Ιούδα, παραδίδοντας τον Θεό για τα πρόσκαιρα συμφέροντα του κόσμου;
Ο Χριστός είναι έτοιμος να συγχωρήσει όποιον επιστρέφει σε Αυτόν με ειλικρινή καρδιά. Μας καλεί να πέσουμε στα πόδια Του με συντριβή και να Του προσφέρουμε το πολυτιμότερο δώρο: την καρδιά μας και τις αμαρτίες μας.
Ας θυμηθούμε τα λόγια του Απόστολου Παύλου από την Επιστολή προς Ρωμαίους: «Αν κάποιος αμαρτάνει, ας τρέξει στον θρόνο της χάρης του Θεού, όπου υπάρχει συγχώρηση και ελέος»[7].
Η Μεγάλη Τετάρτη μας προσκαλεί να επιστρέψουμε στο Θεό με πίστη και ταπείνωση, έτοιμοι να λάβουμε τη συγχώρεση και την αιώνια ζωή.
Συνεχίζεται τη Μεγάλη Πέμπτη
[1] Λουκ. 7:37-38
[2] Λουκ. 7:48
[3] 2 Κορ. 4:16
[4] Ματθ. 26:14-15
[5] Εφεσ. 4:32
[6] Ιακ. 5:14
[7] Ρωμαίους 5:20