Ακριβό Ρεύμα στην Ελλάδα: Τα Λάθη, οι Ευθύνες και η Λύση που Καθυστερεί – Γράφει ο Κωνσταντίνος Σιαμπανόπουλος

Αυτή είναι η εικόνα από τις σημερινές ωριαίες τιμές ρεύματος στην Ελλάδα. Η γραμμή δείχνει τα ωριαία επίπεδα τιμής, ενώ το ραβδόγραμμα τον όγκο της ενέργειας ανάλογα με την τεχνολογία. Το πράσινο είναι οι ΑΠΕ, το πορτοκαλί το φυσικό αέριο, το μπλε τα υδροηλεκτρικά και το κίτρινο οι εισαγωγές ενέργειας.

Όπως βλέπετε, κατά τις μεσημεριανές ώρες η τιμή αγγίζει το 0. Αυτές είναι οι ώρες με τη μεγαλύτερη ηλιοφάνεια, και οι τιμές φτάνουν σε αυτά τα επίπεδα λόγω της τεράστιας προσφοράς ενέργειας από φωτοβολταϊκά. Αντίθετα, τις ώρες με μικρότερη ηλιοφάνεια η τιμή ανεβαίνει και φτάνει στα υψηλότερα επίπεδά της στις 19:00 και 20:00, όπου η ζήτηση ενέργειας παραμένει υψηλή, ενώ η προσφορά των φθηνών ΑΠΕ είναι μικρή. Ως αποτέλεσμα, καταφεύγουμε στην παραγωγή ενέργειας από το “ακριβό” φυσικό αέριο, και έτσι η τιμή διαμορφώνεται στα 250€/MWh.

Με αυτά και με αυτά, για άλλη μια μέρα η χώρα μας έχει μία από τις ακριβότερες τιμές στη χονδρεμπορική αγορά ενέργειας σε όλη την Ε.Ε.

Δεν είναι μεμονωμένο φαινόμενο· πολλές μέρες μέσα στον χρόνο η Ελλάδα έχει από τις υψηλότερες τιμές ενέργειας.

Αυτό οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως, για παράδειγμα, το ότι το φυσικό αέριο παγκοσμίως είναι πιο ακριβό ή στο γεγονός ότι στηριζόμασταν στον λιγνίτη επί χρόνια και πλέον, με την άνοδο των τιμών των ρύπων, δεν μπορούμε να βασιστούμε σε αυτόν. Ο κυριότερος όμως λόγος είναι η αδυναμία του κράτους – και συγκεκριμένα του Υπουργείου Ενέργειας – να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες, ώστε να αποφεύγουμε φαινόμενα αισχροκέρδειας – λόγω της ολιγοπωλιακής φύσης της Ελληνικής αγοράς – και να μην είμαστε ευάλωτοι σε εξωγενείς παράγοντες.

Για να γίνω πιο συγκεκριμένος, κάθε χώρα προγραμματίζει το δικό της ενεργειακό μείγμα. Άλλες χώρες έχουν ως πρωταγωνιστή του μείγματος τον λιγνίτη, άλλες την πυρηνική ενέργεια και άλλες τα ορυκτά καύσιμα. Εμείς βασιζόμασταν για χρόνια στον λιγνίτη, και από το 2019, όταν ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε την απεξάρτησή μας, δεν έγινε ο σωστός προγραμματισμός, ώστε σήμερα να είμαστε έτοιμοι και να μη βιώνουμε αυτά τα ακραία φαινόμενα στην τσέπη μας.

Η αποθήκευση ενέργειας λειτουργεί με επιτυχία σε πάρα πολλές χώρες εδώ και χρόνια, την ώρα που στο δικό μας σύστημα δεν έχει ολοκληρωθεί ούτε ένα έργο! Μάλιστα, μέχρι πριν από δύο χρόνια δεν υπήρχε καν νομοσχέδιο που να περιγράφει τις διαδικασίες εγκατάστασης και εφαρμογής τέτοιων συστημάτων.

Δε χρειάζεται ιδιαίτερη ευφυΐα για να σκεφτεί ένας γραφειοκράτης του υπουργείου πόσο σημαντικό είναι να αποθηκεύεται η ενέργεια τις μεσημεριανές ώρες, όταν η τιμή είναι 0, και να εγχέεται στο σύστημα το απόγευμα! Αυτό θα έκανε την τιμή στις απογευματινές ώρες – που σήμερα είναι στα 250€ – να πέσει σημαντικά, με αποτέλεσμα να μειωθεί η μέση ημερήσια τιμή ρεύματος που πληρώνει ο καταναλωτής!

Το θέμα της ενέργειας είναι ένα περίπλοκο ζήτημα, που δεν είναι εύκολο να κατανοήσει κάποιος αν δεν καθίσει να ασχοληθεί. Σε αντίθεση με τις μεταφορές, όπου ένα δυστύχημα αρκεί για να δείξει την ανεπάρκεια του κράτους.

Με αυτό που έγινε στα Τέμπη, φάνηκε η γύμνια αυτού του κράτους, και το σοκαριστικό αυτό γεγονός μας έκανε όλους να ξυπνήσουμε! Το ίδιο συμβαίνει και στα άλλα υπουργεία· απλώς εκεί το «χτύπημα» δεν είναι τόσο σοκαριστικό – είναι αργό και πλήττει την τσέπη και τον βίο μας.

Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας: Χρηματοδότηση έως 1.000.000 ευρώ για θερμοκήπια και στεγάστρα

Η Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας ανακοινώνει ότι στο διαδικτυακό τόπο  https://www.agrotikianaptixi.gr/ και συγκεκριμένα στην ιστοσελίδα του https://www.agrotikianaptixi.gr/prosklisi/prosklisi-ekdilosis-endiaferontos-gia-tin-ypovoli-protaseon-stin-paremvasi-p3-73-2-9-ependyseis-gia-ton-eksygchronismo-kai-tin-kataskevi-thermokipion-kai-prospelasimon-stegastron-fytikis-paragogis-tou/  έχει αναρτηθεί η Πρόσκληση που αφορά

Read More »

3η Έκθεση Ιστορικών Οχημάτων Καστοριάς στις 5-6/7 – Ξεπέρασαν τις ογδόντα οι συμμετοχές

Η τρίτη επανάληψη της Έκθεσης Ιστορικών Οχημάτων Καστοριάς, στην οποία συμμετέχουν τόσο κλασικά όσο και youngtimers οχήματα, υπόσχεται να είναι πληρέστερη, εντυπωσιακότερη και απείρως πιο διασκεδαστική

Read More »

Αμύνταιο: Νέα ξενοδοχειακή μονάδα φιλοδοξεί να ανεγερθεί στον Άγιο Παντελεήμονα

Την απόφαση αξιοποίησης τμήματος δημοτικής έκτασης στην Κοινότητα Αγίου Παντελεήμονα, για ανέγερση νέας ξενοδοχειακής μονάδας, έλαβε κατά πλειοψηφία μετά από εκτενή συζήτηση, το δημοτικό συμβούλιο

Read More »

Πέτη Πέρκα: Κυβερνητική υπόθεση και όχι εθνική υπόθεση το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Χωρίς καμία ενημέρωση και διαβούλευση με τους άμεσα εμπλεκόμενους, δηλαδή την κοινωνία, αλλά και χωρίς καμία διαβούλευση και με τις υπόλοιπες πολιτικές δυνάμεις, η κυβέρνηση

Read More »
X