Μείζον πρόβλημα και η χρηματοδότηση των έργων της Διασύνδεσης
Δεν έχει τέλος η αγωνία της τοπικής κοινωνίας για το τι συμβεί με την τηλεθέρμανση και την εξασφάλιση της ομαλής παροχής θερμικής ενέργειας στους πολίτες των ενεργειακών περιοχών. Όπως είναι γνωστό ο ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου που τροφοδοτεί την πόλη της Κοζάνης με την ανοχή της πολιτείας και με τις συνεχείς παρατάσεις που του δίνονται, διανύει τους τελευταίους μήνες λειτουργίας του. Και αυτό γιατί, οι περιβαλλοντικοί όροι του ΑΗΣ λήγουν στο τέλος του χρόνου, δηλαδή στις 31 Δεκεμβρίου του 2025.
Το γεγονός αυτό ενδέχεται να δημιουργεί μεγάλο κίνδυνο τόσο βραχυπρόθεσμα τους δημότες της Κοζάνης, όσο και συνολικά στο διασυνδεδεμένο σύστημα τηλεθέρμανσης όταν αυτό ολοκληρωθεί, καθώς η θερμική ισχύς που θα απωλέσει το σύστημα από την προγραμματισμένη απόσυρση της μονάδας θα είναι καθοριστική. Στην εξίσωση πρέπει κανείς να συνυπολογίσει την πιθανή έξοδο από το σύστημα της Μονάδας “Πτολεμαΐδα V”, η οποία τα επόμενα χρόνια θα αποσυρθεί σύμφωνα και με τα όσα ακούγονται εδώ και πολύ καιρό σχετικά με το σχεδιασμό της ΔΕΗ. Όταν αποσυρθεί η 5η Μονάδα, προφανώς η ισχύς της δεν θα μπορεί να προσμετράται στην συνολική ισχύ του διασυνδεδεμένου συστήματος.
Το ότι θα προκύψει το όλο πρόβλημα ήταν γνωστό εδώ και καιρό. Για αυτό το λόγο σχεδιάστηκε να συσταθεί διαδημοτική επιχείρηση από τους ενεργειακούς δήμους της περιοχής που είναι και οι καταναλωτές της θερμικής ενέργειας, να διασυνδεθούν τα δίκτυα και να κατασκευαστούν οι δύο λέβητες φυσικού αερίου ισχύος 220MW που θα συμπλήρωναν την ισχύ της υπό κατασκευή ΣΗΘΥΑ. Η διαδικασία κινείται με μικρές ταχύτητες και για το λόγο αυτό δεν υπάρχει η πρόοδος που θα έπρεπε στις επενδύσεις των δημοτικών επιχειρήσεων.
Η κατασκευή του αγωγού από το Δρέπανο μέχρι τον ΑΗΣ Καρδιάς που θα διασυνδέσει το σύστημα, βρίσκεται ακόμα σε διαγωνιστική διαδικασία, με δικαστικές προσφυγές να γίνονται ανάμεσα στους συμμετέχοντες σε αυτόν. Αυτό που επίσης εκκρεμεί, είναι να γίνει ο διαγωνισμός για την εγκατάσταση των 2 λεβήτων Φυσικού Αερίου, επίσης στον ΑΗΣ Καρδιάς. Τους δύο παραπάνω διαγωνισμούς τους τρέχει η ΔΕΥΑ Κοζάνης και θεωρείται δεδομένο ότι δεν μπορεί να ολοκληρώσει τα έργα μέχρι το τέλος του 2025, με το μεγαλύτερο όμως από όλα τα προβλήματα να είναι η χρηματοδότηση. Συγκεκριμένα, φαίνεται να υπάρχει μεγάλο ζήτημα με την εξασφάλιση του σκέλους της ιδιωτικής συμμετοχής στη χρηματοδότηση των έργων, με τους υπευθύνους να χρειάζεται να αναζητήσουν πολιτική λύση το προσεχές διάστημα.
Ο αγωγός που θα συνδέσει το υφιστάμενο σύστημα με το Αμύνταιο, είναι άλλη μια εκκρεμότητα. Ο αγωγός του Αμυνταίου που θα ολοκληρώσει τη διαδικασία διασύνδεσης, βρίσκεται επίσης σε διαγωνιστική διαδικασία η οποία έχει δεχτεί προσφυγές από συμμετέχοντες. Εδώ, η σχετική αυτονομία της ΔΕΤΕΠΑ λόγω βιομάζας, δεν καθιστά τη λειτουργία του αγωγού άκρως επείγουσα, όπως συμβαίνει με τον αγωγό της Καρδιάς.
Οι Δήμοι πρέπει να “τρέξουν” σε τεχνικό και πολιτικό επίπεδο, ώστε να μην υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις. Είχε ήδη χαθεί πολύς πολύτιμος χρόνος σε μια σειρά ζητημάτων. Από το να αποφασιστεί το ποσοστό συμμετοχής του κάθε Δήμου στη διαδημοτική επιχείρηση, από την υπογραφή της συμφωνίας για τα μεγάλα χρέη προς τη ΔΕΗ, από τις εσωτερικές διαδικασίες σε κάθε Δήμο μέχρι και τις διαφωνίες ανάμεσα στους Δήμους και πολλά άλλα. Όμως η περιοχή δεν έχει περιθώριο για άλλες καθυστερήσεις, ειδικά τώρα. Το τι θα γίνει την Πρωτοχρονιά του 2026 είναι ένα μεγάλο ζήτημα, αφού αν προκύψει ανάγκη για νέα παράταση στην ισχύ των περιβαλλοντικών όρων, δεν γνωρίζει κανείς κατά πόσο είναι ρεαλιστικό να δοθεί. Η μόνη σταθερά, είναι η διαρκής αγωνία των καταναλωτών εδώ και χρόνια, για την επάρκεια της θερμικής ενέργειας.